Waterman
Motorsleepboot WATERMAN
De motorsleepboot is in 1930 gebouwd bij scheepswerf Van Goor en Spiekman te Zwartsluis.
Opdrachtgever voor de nieuwbouw van de motorsleepboot was Johannes Pikaart te Rotterdam.
Afmetingen van het schip zijn:
Lengte 14,09m.
Breedte 3,45m.
Diepgang 1,40m.
Hoogte 3,25m.
Kruiphoogte 3.00m.
Het Europanummer is 2304573.
Omschrijving meetbrief:
Stalen motorsleepboot, gebouwd te Zwartsluis, hebbende een roef, achteronder en machinekamer voortbewogen door een 4-takt BUB dieselmotor van 60 pk.
Afmetingen: lengte 14.04 m breedte 3.33 m.
Historie:
In 1940 is de BUB dieselmotor vermoedelijk versleten en vervangen door de INDUSTRIE diesel type 3VD5, 90 pk, 360 omw/min. Deze is in 1940 nieuw ingebouwd volgens het register van Motorenfabriek De INDUSTRIE en geleverd aan L.W. van Beers te Maasbracht. In de jaren ?50 en ?60 heeft de boot gesleept door heel Nederland, met name op de Maas rond Luik en Maastricht. Op de Maas was de "RITI" een zeer bekende boot. Regelmatig wordt de boot nu nog herkend door oud schippers uit die tijd.
Op de Maas werden ondermeer schepen tot 2.000 ton, de Van Driel sleepkasten, geladen met kolen, gesleept van Weurt naar de centrale te Buggenum (Roermond). De INDUSTRIE moest er dan flink aan trekken, met name bij wat tegenstroom op de Maas. Een uitlaattemperatuur van 500 graden werd dan wel gehaald.
Ook zijn er Kempenaars gesleept van Rotterdam naar de Ruhr (Duisburg). Verder zijn er ook nog bakken mee gesleept in de buurt van Rotterdam. Het houten berghout is in de jaren ?60 compleet vernieuwd in staal en wat forser geworden. Hierdoor zijn de breedte en de lengte van de boot iets toegenomen. In de jaren ?70 is de boot stilgelegd in Maastricht en diende alleen nog voor bewoning. De INDUSTRIE is in 1989 grondig onderzocht door de Firma Terlouw en bleek in een uitstekende conditie. Er werd gezegd: "Die verslijt u niet meer en uw zoon ook niet". Nadien is de motor zorgvuldig behandeld en onderhouden. De boot wordt nu alleen nog recreatief gebruikt.
Inschrijvingen
Datum: | Scheepsnaam: | Eigenaren: |
---|---|---|
-1930 | Elihen | Pikaart, Johannes, schipper te Rotterdam |
-1939 | Ancor | Garsten, Anton, schipper te Haarlem |
16-04-1947 | Riti | Garsten, Antonius Cornelis, schipper te Haarlem en Van Beers, Leonardus Willebrordus, expert te Maasbracht |
12-05-1966 | Colibrie | Pardoel, Johannes Wilhelmus, sleepbootkapitein te Maastricht |
02-12-1988 | Waterman | Derksen, Gerardus Theodorus en Van der Schouw, Adolfina Gerarda, te Oosterbeek |
29-10-1996 | Waterman | Derksen, Gerardus, te Oosterbeek |
Overzicht meetbrieven
Meppel 251 d.d. 07-03-1930
Rott 16335 d.d. 12-08-1948
Rott 31046 d.d. 24-05-1967
HN3008 d.d. 24-03-1993
Naam | : Waterman |
Europanummer | : 2304573 |
Thuishaven | : Oosterbeek |
Lang | : 14,09 m |
Breed | : 3.45 m |
Diep | : 1.40 m |
Hoog | : 3.25 m |
Kruiphoogte | : 3,00 m |
Motor | : INDUSTRIE 4-takt diesel type 3VD5, 90 pk bij 360 omw. |
Schroef | : Gietijzer, 3-blads met een diameter van 112 cm (trekschroef) |
merk | : INDUSTRIE |
type | : 3VD5 |
vermogen | : 90 p.k. |
soort | : 3 cilinder |
omw./min. | : 360 |
bouwjaar | : 1940 |
motornr. | : 3171 |
aflever datum | : 12-11-1940 |
Eigenaar | : Dhr. L.W.van Beers Maasbracht |
Scheepsnaam | : Mslb "RITI" |
De INDUSTRIE draait fantastisch en de Waterman hoopt nog vele jaren van zijn diensten gebruik te maken.
De Motorsleepboot wordt nu alleen nog recreatief gebruikt. De thuishaven is al vele jaren Oosterbeek.
Aan een ieder die eventueel aanvullende informatie heeft over de sleepboot, verzoeken wij dit te melden via info@abelforte.nl.