UK 176
Eigenaar: Visserijbedrijf C. Post en Zn. B.V.
Urk
UK 176, EX. "GO 26", "ST 2",
Het schip is in 1975 uitgevaren als "GO 26" (Goedereede), de kiel is gelegd in 1974 en gebouwd als Noordzeekotter (Boomkorkotter) op de scheepswerf Hakvoort te Monnickendam, Bouwnummer 141, Het schip is gebouwd in opdracht van Dhr. A. Redert en Dhr. G.Tanis te Goedereede.De afmetingen van het schip zijn 34.00 L x 7,45 Br x geladen diepgang 4.00 m. De INDUSTRIE 6D7HDN is bij de nieuwbouw geïnstalleerd. Bunkercapaciteit 50 ton gasolie, laadvermogen visruim ca 450 kisten van 40 kg per stuk.
De tewaterlating was in April 1975 en gedoopt met de naam "SOLI DEO GLORIA". In 1980 is het schip verkocht aan Dhr. P. van Dam en uitgevaren als ST-2 met dezelfde naam "SOLI DEO GLORIA", deze heeft ermee gevist t/m 1982, eind 1982 is het schip naar Urk verkocht aan Gebr. Post en Zn. en in de vaart gekomen als UK-176 "VERWACHTING".Begin jaren 90 hebben vader Post en oom Tromp zich stap voor stap teruggetrokken uit het bedrijf, nu is alweer een aantal jaren Cornelis Post eigenaar van het visserijbedrijf. Het bedrijf staat officieel genoteerd als Visserijbedrijf C. Post en Zn. B.V..
De UK-176 "VERWACHTING" vist wekelijks, meestal vanuit Harlingen, maandag t/m vrijdag op de Noordzee met 5 personen aan boord.
Er wordt gevist op tong, schol, tarbot en schol, voornamelijk platvis dus. Er worden per week 35 tot 40 trekken gedaan, deze trekken zijn gemiddeld 2 uur lang, dan word er gehaalt, dit duurt totaal ca 15 min, daarna wordt weer uitgezet voor de volgende trek, dit gaat zo de gehele week continu (24 uur) door. De bemanning verwerkt de vangst en daarna is er tijd voor slapen, eten, andere werkzaamheden aan boord (ca vijf kwartier).
De INDUSTRIE is de gehele week in bedrijf in totaal ca 105 uur, en wel volaan met 420 omw./min., 195 omw./ min op de schroefas, het verbruik van de INDUSTRIE en de hulpmotoren 150 pk is 18 tot 20 ton gasolie per week.
Kees is erg tevreden over zijn INDUSTRIE (30 jarige) draait uitstekend, SUPER. Totaal al ca 130.000 draaiuren in de afgelopen 30 jaar. Officieel moet de INDUSTRIE dit jaar (2004) uit elkaar en overhaalt worden volgens SI (scheepvaartinspectie), maar hopen op een jaar uitstel. Laatste overhaalbeurt was in 1999. De INDUSTRIE wordt door de bemanning goed verzorgt.
Vader Louwe Post ( 75 jaar) gaat nog regelmatig een reisje mee, is ook altijd schipper/ machinist geweest en is nog steeds vol lof over het schip met zijn INDUSTRIE.
In de visserij is Visserijbedrijf C. Post en Zn. B.V. als enige nog actief met een INDUSTRIE motor, let wel, steeds VOLLE kracht (ca 100 uur vol continu per week) met een uitlaat temperatuur van 370 tot 400 graden.
Kees met zijn bemanning hoopt nog vele jaren van zijn diensten gebruik te kunnen maken en zeker ervan te genieten.
Tot op heden kan er in het visserijbedrijf nog een goed belegde boterham worden verdiend, al word het wel steeds moeilijker met allerlei regels en quota en milieufanaten.
merk | : INDUSTRIE |
type | : 6D7HDN Turbo niet omkeerbaar |
omkeerkoppeling | : Kuypers |
vermogen | : 1000 p.k. |
soort | : 6 cilinder |
omw./min. | : 410 |
bouwjaar | : 1974 |
motornr. | : 4707 |
aflever datum | : 18-07-1974 |