Tool
Het schip is 29-12-1940 water gelaten en gedoopt als "ATLANTIK 3"
Het schip heeft jaren als sleepschip gevaren.
1962 de 2e eigenaar van het sleepschip was Hr. Polman te Monnickendam, gedoopt ''INGEBORG'' , deze heeft er veelal graan mee gevaren. Teboekgesteld te Rotterdam in 1962 Brandmerk, 2311205 B ROTT 1962.
1969, het schip aangekocht door Dhr. C.A. (Cor) Heuvelman te Krimpen aan den IJssel, gedoopt in ''INCONSTANT'' , deze heeft het schip van sleepschip omgebouwd tot motorvrachtschip, nieuwe roeren, tunnel, schroefaskoker. De INDUSTRIE is in dat jaar ook geÔnstalleerd in het schip, 12 jaar oud (jong).
De INDUSTRIE is nieuw geleverd aan Fa de Groot en van Vliet, Fegro te Dordrecht voor plaatsing in de Coaster ''BERN'', dit schip gaan varen als groente charter van Maassluis naar Engeland. De Coaster ''BERN'' heeft in 1965 een aanvaring gehad op de Nieuwe Waterweg en schip is gezonken,schip gelicht, INDUSTRIE eruit, schip is voor sloop verkocht aan Fa De Brieder te Harlingen, deze heeft het schip hersteld en er een kraanschip van gemaakt. De motor is bij Fa. Versteeg te koop aangeboden en via, via, naar coaster van gelijke rederij aangekocht om de motor te gebruiken voor reparatie van gelijke motor in een ander schip waar met de motor problemen waren, carterschade, in dit carter was een hamer blijven liggen, welke grote carter schade heeft veroorzaakt , de ondercarters zijn gewisseld, waarna er een goede jonge motor stond met een stuk geslagen ondercarter, deze motor is in 1969 naar de INDUSTRIE -fabriek gegaan waar het ondercarter is gemetalockt en de motor geheel in orde is gemaakt, en deze geschikt was voor gebruik.Motorafstelgegevens; proefstand dd 30-01-1957
Cilinder | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
Compressiedruk | 32 | 31 | 31 | 31 | 30 | 31 | 31 | 31 | ato. |
Verbrandingsdruk | 55 | 56 | 55 | 56 | 56 | 56 | 56 | 55 | ato. |
Brandstofpompstand | 231/4 | 24 | 231/4 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | m.m. |
Uitlaatgastemperatuur | 405 | 400 | 405 | 405 | 410 | 405 | 400 | 405 | ºC |
Koelwaterafvoertemperatuur | 62 | 61 | 61 | 61 | 61 | 62 | 59 | 59 | ºC |
Smeeroliedruk 1,05 ato.
Dhr. C. Heuvelman heeft deze motor in 1970 aangekocht en geÔnstalleerd in de "INCONSTANT", de proefvaart was in maart van dat jaar. En is met het schip als motorvrachtschip in maart 1970 in de vaart gekomen.1982, motor kleine onderhoudsbeurt, koppen eraf, nieuwe zuigerveren aangebracht. (gietijzeren zuigers). 1987, 6 (van de 8) nieuwe voeringen en zuigerveren gemonteerd, 2 voeringen waren nog goed.
Als de motor warm is gaat deze met 6 tot 7 bar aan de gang. Gewicht van de INDUSTRIE 8D7 = 24000 kg, lengte 5180, breedte 1280, hoogte 2730. In 1990 heeft de INDUSTRIE een grote onderhoudsbeurt gehad
Verder zijn er geen bijzonder werkzaamheden aan de motor verricht in al die jaren. In 1995 is het schip verkocht aan F. v / d Wal, te Groningen, het schip gedoopt in "GESIENA".
Er wordt alweer een aantal jaren naar volle tevredenheid mee gevaren. Er wordt velerlei lading ingenomen, het vaargebied is vaak Noord Nederland en Noord Duitsland, de INDUSTRIE is wel erg zwaar (pk's)in verhouding met het tonnage van het schip.
De INDUSTRIE heeft en hoeft er nooit volaan, (geen oplading) er wordt maar de halve kracht hem gevraagd, zo kan hij kan nog jaren goed functioneren in het schip.
Het schip was te koop,
Een goed schip met een unieke motor dan zijn er met het schip verschillende mogelijkheden.
September 2004, Het schip verkocht aan Dhr. L. Schultinge te leeuwarden, heeft een naamswijzingen ondergaan, gedoopt in "TOOL". Het vaargebied is hoofdzakelijk de kanalen en de IJssel, Noord Duitsland. Er wordt zoal vervoerd, aluminium, veevoer, glasafvoer enz. enz.
merk | : INDUSTRIE |
type | : 8D7O Direct omkeerbaar |
vermogen | : 600 p.k. |
soort | : 8 cilinder |
omw./min. | : 350 |
bouwjaar | : 1957 |
motornr. | : 4149 |
aflever datum | : 30-01-1957 |
gewicht | : 24000 kg |