Spitsbergen

Motorsleepboot "SPITSBERGEN"
De motorsleepboot is gebouwd bij Seijmonsbergen Concordia in Amsterdam
Bouwnummer ...?...
Bouwjaar 1929
Opdrachtgever voor de nieuwbouw van de motorsleepboot Firma Rutters sleep/drinkwaterdienst later R.D.R Amsterdam.

Afmetingen van het schip, 12.94 L x 3.41 Br. x 1.65 Dg, kruiphoogte 1.70 - 2.40

Bij de nieuwbouw geïnstalleerde motor, Kromhout Gloeikop motor type ..?.. 30 pk, bouwjaar 1921. Deze motor kwam uit de Spitsbergen II die in 1928 is gesloopt.

Motorsleepboot tewaterlating, in 1929 gedoopt met de naam "Spitsbergen III"

De Firma Rutters verzorgde sleepdiensten op het Noordzeekanaal en op de grote rivieren sinds 1875. Ook in de Amsterdamse haven hadden zij een aantal Amsterdammertjes voor het havenwerk maar ook om drinkwater te leveren aan zeeschepen en om bemanningen over te zetten. Het bedrijf bestaat nog steeds maar de naam is nu R.D.R. (voorheen drinkwaterdienst Rutters) en heeft zich meer gericht op drinkwaterdienst en waterbouw. In 1961 werd de kromhout verwijderd en is er een 4-cilinder Caterpillar van 65pk ingebouwd.

In 1975 was de Spitsbergen III de laatste sleepboot van Rutters uit de vaart gegaan en naar de recreatie gegaan. Er is toen een stalen stuurhut en een grote hoge achterroef geplaatst. Eigenaar onbekend ..?.. (nog onbekend)...

Later in 1985 nieuwe eigenaar Ouwehand in Wormer.

In 1989 kreeg de boot een andere eigenaar (ex personeel van Rutters) die de boot weer het uiterlijk van een Amsterdammer gegeven heeft. Later heeft hij ook de motor met keerkoppeling geplaatst.

In 1993 is de huidige INDUSTRIE 3D41 met Reintjes keerkoppeling geplaatst. Deze INDUSTRIE 3D41 komt uit de spits "ALI" die gehermotoriseerd werd.

1989 Dhr. S.& E. Kamperman uit Amsterdam

1996 Dhr. N. Riet en E.J Polak uit Werkendam nieuwe eigenaar.

2001 Frank Huis en Daniëlle van Kuijk uit Aalsmeer worden de nieuwe eigenaar.
Scheepsnaam "SPITSBERGEN" ongewijzigd.

Na de aankoop in 2001 is de teboekstelling, 4785 BA 1956 NL is doorgehaald en dat ik in 2002 het schip opnieuw heb laten te boek stellen bij het kadaster, het nummer is 15319 BA 2002.

Er zijn nog twee vrijwel identieke boten t.w. de HZ8 en de AS IV alleen hebben deze beiden een Kromhout motor.

Frank en Daniëlle zijn helemaal in hun element met de sleepboot en de INDUSTRIE.



Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 3D41
vermogen : 110 p.k.
soort : 3 cilinder
omw./min. : 750
boring x slag : 200 x 270
bouwjaar : 1959
motornr. : 4295
gewicht : 2900 kg
aflever datum : 11-12-1959
keerkoppeling : Reintjes hydraulisch 1:1
schroef : Brons 90 cm
besteller : W.Smeding Kampen
eigenaar : W.Smeding Kampen
scheepsnaam : Ali
proefvaart : 13-02-1960