Scheepsmotorenliefhebber Arie van Hooft

Arie is liefhebber van (3 cilinder) langzaamlopende scheepsmotoren maar met een duidelijke voorkeur voor INDUSTRIE, echter ook andere merken langzaamlopende scheepsmotoren motoren hebben zijn interesse.

Deze motor is nieuw van fabriek geleverd op 28-10-1940 voor inbouw in een tank/bunkerboot ca 150 /180 ton van de Kriegsmarine ( TK 51 = Tankschiff Kriegsmarine ). Deze schepen (hiervan zijn er 15 van gebouwd in Hamburg, waarvan twee met een INDUSTRIE-motor) hebben in de oorlog vanuit Marseille op de Middellandse Zee gevaren om daar de Duitse vloot te bunkeren.

Na de oorlog zij alle 15 schepen opgekocht door Rederij Alpina en binnendoor vanaf de Middellandse Zee naar Duitsland gevaren, er zijn er maar 8 aangekomen, de anderen zijn spoorloos verdwenen onderweg.

Het tank / bunkerschip waar de 3VD6A instond heette toen CIS ALPINA 3. Deze schepen hebben toch een aantal jaren als tankschip van Rotterdam naar Basel gevaren, in 1956 is de INDUSTRIE 3VD6A overgebouwd in de ST. GOTTHARD, wat tot dan toe een sleepschip was. Dhr. F. Spier te Papendrecht is vanaf 1956 tot 1960 schipper geweest op de ST.GOTTHARD. De ST. GOTTHARD is een overslagkraanschip, met een stoomkraan. Afmetingen van het schip 66,36 L x 9.08 Br x 2.19 dg, tonnage 700.

De ST. GOTTHARD was gestationeerd in Badsalzig, Bovenrijn. De werkzaamheden van het schip bestonden uit het lichten van schepen in het gebergte, zodat de schepen die gelicht waren (met minder diepgang) verder konden varen in het gebergte naar de bestemming. Bij averij op de Rijn werd de ST. GOTTHARD ook ingezet.

Arie
Later is dit schip verkocht aan Eerland uit Lekkerkerk en kreeg toen de naam ''Aafje Jacoba''. In 1999 is de ''Aafje Jacoba'' opgegeven voor de sloopregeling, maar gelukkig kon de INDUSTRIE er nog voor de daadwerkelijke sloop van het schip worden uitgehaald (gered van de sloop). Sindsdien is de motor (met keerkoppeling, luchtcompressor en luchtflessen) in mijn bezit, ik laat hem af en toe nog eens even lekker lopen, en geniet dan van het prachtige geluid en de mooie techniek. In de toekomst hoop ik nog eens een (sleep-) boot te vinden ( bouwen?) om deze in goede staat verkerende INDUSTRIE (of mijn andere INDUSTRIE een 3D6) in te kunnen plaatsen.

Informatie; met dank aan Dhr. F. Spier te Papendrecht.

Voor de INDUSTRIE 3D6 zie andere pagina "Arie van Hooft"

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 3VD6A
vermogen : 150 e.p.k.
soort : 3 cilinder
omw./min. : 330
bouwjaar : 1940
motornr. : 3195
aflever datum : 28-10-1940
Arie Arie Arie