Rijnland III
Historie "RIJNLAND III"
De Rijnland III werd gebouwd te Alphen aan den Rijn in 1911 voor de heeren Braat en Co bij scheepswerf "DE INDUSTRIE" onder bouwnummer 448.De afmetingen van het schip zijn, 24,73 L x 4,31 Br x 1,40 Dg, 77 ton. Het originele lijnenplan uit 1911 is in ons bezit gekomen toen de failliete werf van Boot werd overgenomen door Klip en het archief werd geruimd. Volgens overlevering zou er van dit zelfde lijnenplan nog een schip gebouwd zijn.
In 1911 werd het schip opgeleverd met een 27 pk gloeikopmotor van Motorenfabriek "DE INDUSTRIE" die was ontwikkeld voor de visserij op het IJsselmeer. Het was nr.1, de proefmotor, die in de Rijnland III geplaatst werd en zo goed beviel dat er nog vele van zijn gebouwd. Tijdens de tweede wereldoorlog heeft deze motor in 1944 de geest gegeven doordat er allerlei inferieure producten als brandstof gebruikt werden waarna hij vervangen werd door de huidige motor. Dit is eveneens een INDUSTRIE type 2D4 blokdiesel serienummer 4001. Dit was de eerste motor met twee cilinders in een blok die tussen 1935 en 1939 door de Motorenfabriek "DE INDUSTRIE" ontwikkeld was en in 1940 in Duitsland als noviteit op een beurs tentoongesteld werd. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak is deze motor direct teruggehaald naar Nederland en verstopt in een hooiberg.
Deze 2D4 werd in 1944 stiekem in de Rijnland III gezet en de oude 27 PK gloeikop ging de hooiberg in. Na de oorlog is de gloeikop helemaal opgeknapt en heeft tot het faillissement van "DE INDUSTRIE" in de hal van het kantoor van de fabriek te Alphen aan den Rijn gestaan. Volgens de oude eigenaar Dhr. C.Carsjens is de nieuwe motor pas na de oorlog aan de motorenfabriek betaald. Afhankelijk van de schroef draait de motor 390 of 420 toeren en bereikt hiermee een snelheid van 14 km.
Vanaf de nieuwbouw werd het schip als beurt motor gebruikt en was uitgerust met een zeer zwaar laadgerei omdat onder andere motoren voor Motorenfabriek "DE INDUSTRIE" vervoerd werden en zware boomstammen voor scheepswerven rond Alphen aan den Rijn. De langste tijd heeft het schip in de beurtdienst gevaren tussen Amsterdam en Rotterdam maar is in de tweede wereldoorlog ook naar Antwerpen, Den Helder en Friesland geweest. Tijdens -de jaren 40-45 werd het schip door C. Carsjens en zijn vrouw zelf bevaren en werden er onder andere onderduikers naar Friesland gebracht en eten voor de Randstad mee teruggenomen. Na de oorlog werd de den verhoogd en ging het schip met veevoer en granen varen voor de veevoer fabrieken in de Rijnstreek.
In 1972 werd het schip door Frits en Joke de Vries gekocht en aangepast aan de moderne tijd. De Rijnland III werd onder scheepvaartinspectie gebracht en kreeg een Rijncertificaat waardoor het als vrachtschip door geheel Europa kon gaan varen. Inmiddels is het schip bekend in Belgiƫ, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland. Een bijzondere lading, een carillon, werd in 1987 tijdens het wassercorso te gelegenheid van het 750 jarig bestaan van de stad Berlijn in Westhafen van Berlijn gelost. Een andere bijzondere lading was in 2004, toen twee grote ABC motoren van Antwerpen naar Groningen werden vervoerd, deels met een deklast. Een aantal jaren geleden hebben wij de hand kunnen leggen op een andere 2D4 n.l. nr. 37 waarvan wij de onderdelen kunnen gebruiken om nr. 1 te kunnen repareren. De koppeling van deze 37 was in de soep gelopen en hij was bijna verschrot en afgevoerd naar de hoogovens.
Inmiddels is de Rijnland III voorzien van allerlei apparatuur om er ook kleinschalig duik- en bergingswerk mee te kunnen verrichten en vaart het o.a. met sportduikers.
Kijk eens op www.oosterscheldeduiken.nl
Sinds de bouw van de Rijnland III in 1911 voor de heren Braat en Co is het schip steeds in handen geweest van een Alphense eigenaar..
Nu 2008 De INDUSTRIE draait nog steeds als de beste.
1911 tot 1974 Firma C. Carsjens Alphen aan den Rijn.
1974 tot heden Frits en Joke de Vries Alphen aan den Rijn.
merk | : INDUSTRIE |
type | : 2D4 |
vermogen | : 40 p.k. |
soort | : 2 cilinder |
omw./min. | : 390/420 |
boring x slag | : 220 x 270 mm |
bouwjaar | : 1940 |
motornr. | : 4001 |
gewicht | : 3250 kg |
aflever datum | : 04-09-1944 |
besteller | : Fa. F.M. Carsjens Alphen aan den Rijn |
eigenaar | : F. de Vries Alphen aan den Rijn |
scheepsnaam | : RIJNLAND III |
opmerkingen | : Proefmotor |
merk | : INDUSTRIE |
type | : (2IB6) geen type aanduiding, prototypes |
vermogen | : 27 p.k. |
soort | : 1 cilinder |
omw./min. | : 360 |
boring x slag | : 000 x 000 mm |
vliegwiel | : 000 |
bouwjaar | : 1912 |
motornr. | : 1 |
gewicht | : 1800-2000 kg |
aflever datum | : 14-09-1912 |
eigenaar | : Braat & Carsjens Alphen aan den Rijn |
scheepsnaam | : RIJNLAND III |
opmerkingen | : Proefmotor, aanduiding nog niet type IB dat werd na motornr. 45. Ingevoerd, werden genoemd Ruwe Olie Motoren. |
De motoren Bouwnr. 1 t/m 44 en 48, deze hadden nog geen type aanduiding. Ze zijn alle vervaardigt uit een gelijk model, alleen de boring met aangepaste cilinder was het verschil in pk 's, buitenmaten geen verschil.
De nummers 45, 46, 47, 49 en daaropvolgend zijn gefabriceerd met type aanduiding en verschil in afmeting.
De naam gloeikop komt voort uit de eerste type’s deze hadden de vorm van een hoofd, vandaar de naam gloeikop. Later waren dit een soort pen, die wordt verwarmd.