Pieternella II
De INDUSTRIE is op de fabriek in Alphen aan den Rijn ingebouwd. Dhr. Th. Loog was met de sleepboot ''CATHARINA'' tijdens zijn eerste reis onderweg met de nieuwe Industrie motor, komende vanuit Alphen aan den Rijn en werd ter hoogte van Willemsdorp door een afgeworpen bom van een geallieerd vliegtuig lek geslagen en zonk. Dhr Th. Loog is overboord geslagen en is daarbij verdronken. Na de berging van de sleepboot en de reparatie's is het voortgezet door moeder Loog, de zoon heeft later het schip overgenomen.
In 1960 werd de sleepboot ''CATHARINA'' verkocht aan dhr. C. de Rijk. Naamsverandering sleepboot in de naam ''JACO'' domicilie bleef Maasbracht. In 1965 werd de oude stuurhut vervangen door een grotere stalen stuurhut en in 1969 werd de door ketting aangedreven enkel roer vervangen door met assen aangedreven dubbele zweefroeren. In 1972 werd de sleepboot ''JACO'' aan dhr. O.Schlobke te Kalkar uit West Duitsland verkocht voor recreatief gebruik. Naamsverandering sleepboot in ''PIETERNELLA II''.
In 1975 kwam de sleepboot ''PIETERNELLA II'' van dhr O.Schlobke naar Alkmaar voor de verkoop, de bemiddelaar voor de sleepboot was Ruben Vogel uit Alkmaar deze kwam in contact met havenmeester Dick van de Meer , zijn vraag was; kan de sleepboot in Alkmaar een ligplaats krijgen voor de verkoop en wil jij eventuele kopers van informatie voorzien en indien er een serieuze koper zich aandient ermee proefvaren. Dick is daarop ingegaan, uiteraard met een financiÎle afspraak. Omdat zijn ervaring 25 jaar schipper uit de beroepsvaart (mvs. CORNELIA) deze sleepboot met INDUSTRIE motor geen probleem kon zijn. Er werd afgesproken dat de sleepboot na verkoop geen aanspraak op een ligplaats kon maken in Alkmaar. Tevens werd er afgesproken dat hij de sleepboot kon gebruiken op eigen initiatief, en heb heeft er met zijn gezin vele weekenden en in de vakantie met de sleepboot mee gevaren en dat beviel uitstekend.
1976, vlak voor de zomervakantie, kwam dhr. J.J.F.(Jos) Govers uit Eindhoven in beeld als serieuze koper voor de sleepboot en hij kocht de "PIETERNALLA II" via Ruben Vogel van dhr O.Schlobke. Naam van de sleepboot werd niet gewijzigd. Jos Govers in dienst bij Shell Tankers als WTK 1, deelde mede dat hij, binnen twee weken weer zou worden opgeroepen door Shell Tankers om weer voor vier maanden te gaan dienst doen op een Shell Tanker.Hij had de vraag of het mogelijk was dat de sleepboot als thuishaven, met ligplaats Alkmaar kon krijgen want in Eindhoven zag hij geen mogelijkheden i.v.m. toezicht. Er is toen een deal gesloten wat inhield; als hij niet thuis was, dat Dick met de sleepboot kan recreÎren en als tegenprestatie zou hij op de sleepboot toezicht houden, totaal onderhoud plegen van het binnen en buitenwerk van de sleepboot. Wat hij tevens gedaan heeft is het gehele verleden van sleepboot uitzoeken en wie de eigenaren waren geweest. Het resultaat hebt u boven kunnen lezen. In 1992 is Jos Govers van Eindhoven naar Alkmaar verhuist.
Nu 2004, In combinatie van toezicht en onderhoud vaart Dick nog regelmatig met de ''PIETERNELLA II'' om te recreÎren en een enkele keer om te slepen, uiteraard in gezamenlijk overleg met eigenaar Jos Govers. Zij hopen nog vele jaren dit gezamenlijk te kunnen doen, en zo te genieten van het schip met haar INDUSTRIE, met het geweldige geluid uit de pijp !!!.Dick van der Meer is 14 jaar eigenaar geweest van het mvs schip ''CORNELIA'' met ÛÛk een INDUSTRIE, het schip is nu eigendom van Olivier v.d. Klippe uit Dordrecht en de naam is ''SPES SECUNDA'' . Deze staat op de site, ''SPES SECUNDA''
Bron: Th.(Dick) van der Meer
Alkmaar
merk | : INDUSTRIE |
type | : 3VD6A |
vermogen | : 150 e.p.k. |
soort | : 3 cilinder |
omw./min. | : 330 |
bouwjaar | : 1944 |
motornr. | : 3304 |
aflever datum | : 29-04-1949 |