Pieter van der Heide

<span class=Industrie" />
De historie van een IB5,

Het is allemaal begonnen met een advertentie in de ''Telegraaf '', Te Koop, een scheepsmotor merk INDUSTRIE IB5.

Contact opgenomen, er werd een afspraak gemaakt voor nog dezelfde dag te Leiden Want daar stond hij, de IB. Bij aankomst werd de loods opengemaakt en ergens achter in de schuur tussen oud ijzer stond de INDUSTRIE. Na wat ruimte te hebben gemaakt konden we de INDUSTRIE beter bekijken, deze was nog voorzien van waterinjectie En verder goed compleet en stamde het jaar 1943. Hij had jaren dienst gedaan in een binnenvaartschip, ......Naam schip ...nog onbekend.... maar door de lange startprocedure verbannen door een elektrisch gestarte (snelle) Volvo.

De IB is nieuw geleverd op 15-04-1943 aan dhr. G. v. Ruiten te Roelofarendsveen Voor plaatsing in het schip genaamd ... (nog) ...onbekend......

De deal werd gesloten en de INDUSTRIE werd opgeladen om de oversteek van Leiden naar het Groningse Grootegast te maken. De restauratie het in oude glorie herstellen van de IB kon beginnen. De INDUSTRIE had een lekke koppakking maar naar enig speurwerk bleek de cilinder niet vlak te zijn, de kop met cilinder werden gevlakt bij een speciaal bedrijf in Groningen, dat vanwege de grote afmeting van de motoronderdelen. Een nieuwe koppakking werd door mij uit een koperplaat gezaagd en vervolgens uitgegloeid. Het geheel werd weer samengevoegd en gemonteerd met nieuwe bouten in plaats van tapeinde omdat deze door waterlekkage bijna waren doorgeroest. Het mechanisme voor de bediening van de brandstofpomp, toerental-regeling werden voorzien van nieuwe asjes en busjes omdat dit behoorlijk ruim was.

De INDUSTRIE IB is van een originele kleur voorzien.

Na deze toch rigoureuze facelift en een x aantal weken verder plus een hele ervaring rijker, kon het geheel gecompleteerd worden met een Lister CS 5 van het bouwjaar 1932, motornummer 4141 die op zijn beurt de compressor aandrijft om het drukvat voor de startlucht van ca 15 atm. te vullen. De compressor is gefabriceerd door N.V. Machinefabriek Van Duyvendijk & Van Overdijk te Rotterdam, type W180, no. 10178, 450 omw. / min., max. dr. 30 kg/cm2.

Het geheel was gereed nu kon er worden proefgedraaid, na de gebruikelijke start procedure, startlucht draaien, kop voorverwarmen, diversen smeerpunten voorzien van olie, brandstof oppompen en systeem op druk brengen, motor in positie zetten, enz, enz, Nu kan er worden gestart met de samengeperste lucht via de startklep.

Gelijk na de eerste poging liet de INDUSTRIE van zich horen door een welkomstknal uit de uitlaat, gevolgd door een regelmatige gang van het afgesteld toerental.

De restauratie is goed geslaagd en de combinatie staat er netjes bij en draait sinds mei 1998 naar volle tevredenheid.

Pieter
2005, Er word vaak deelgenomen aan vele Noordelijke evenementen, waar de INDUSTRIE op zijn respectabele 62 jarige leeftijd heerlijk staat te draaien en goed van zich laat horen.

De INDUSTRIE IB is van toch laat bouwjaar, de productie van deze type's is begonnen 1912. De eerste IB is van bouwjaar 1912, en de laatste gefabriceerde IB was bouwnummer 1205 die heeft in 1950 de fabriek verlaten. De nieuwere type's, het type VD de opvolger van de IB, hiervan was de productie al gestart in 1932 met bouwnummer 3000.

Pieter
Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 1IB5
vermogen : 24 p.k.
soort : 1 cilinder
omw./min. : 390
boring x slag : 250 x 270
bouwjaar : 1943
motornr. : 1158
aflever datum : 15-04-1943