Onderneming
Luxe motor ONDERNEMING
Het schip de luxe motor is gebouwd op scheepswerf "De Vooruitgang" van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn.Scheepstype Beurtmotor.
Bouwjaar 1933
Bouwnummer ....?
Opdrachtgever voor het nieuw te bouwen schip, Dhr. A. de Graaff te Ouddorp.
De afmetingen van het schip zijn, 24.06 L x 5.07 Br x 0.88-1.20 Dg. 99 ton.
Bij de nieuwbouw van het schip is geïnstalleerd, INDUSTRIE 2VD5 60 pk
Het schip is in de vaart gekomen en gedoopt met de naam “ ONDERNEMING ”
merk | : INDUSTRIE |
type | : 2VD5 |
vermogen | : 60 p.k. |
soort | : 2 cilinder |
omw./min. | : 360 |
boring x slag | : 230 x 320 |
bouwjaar | : 1933 |
motornr. | : 3015 |
gewicht | : 4880 kg |
aflever datum | : 08-05-1933 |
besteller | : Dhr. A. de Graaff, Ouddorp |
eigenaar | : Dhr. A. de Graaff, Ouddorp |
scheepsnaam | : Onderneming |
Historie "ONDERNEMING"
De beurtdienst Onderneming heeft met de zoon A.C. de Graaf uit Ouddorp tot eind jaren ’70 van de vorige eeuw dienst gedaan vanuit de haven van Ouddorp op Goeree Overflake. Wat het eiland voortbracht en nodig had werd in een geregelde dienst heen en weer gebracht naar Rotterdam en het Rotterdamse Havengebied. In de 'beurtvaartdienst'-vergunning (zie hieronder) werd nauwkeurig omschreven welke havens onderweg
mochten worden aangedaan en onder welke voorwaarden.
Beurtvaartdienst van ONDERNEMING
Beurtdienst; Ouddorp / Rotterdam v.v.
Beginpunt: Ouddorp Eindpunt : Rotterdam / Havengebeid Rotterdam Traject : Grevelingen, Krammer, Volkerak, Hellegat, Hollandsch Diep, Dortsche Kil, Mallegat, Oude Maas, Noord, Hollandsche IJssel en Nieuwe Maas.
Gemeenten of onderdelen daarvan of de gebieden, binnen welke lading mag worden ingenomen of gelost:
a. Ouddorp, Brouwershaven, Herkingen, Bruinisse, Nieuwe Tonge, Oude Tonge, Dintelsas, Ooltgensplaat, Willemstad, Numansdorp, Strijensas, ’s-Gravendeel, Wieldrecht, Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Hendrik Ido Ambacht, Alblasserdam, Ridderkerk, Kinderdijk, en Rotterdam / Havengebied Rotterdam,
b. in Ouderkerk aan de IJssel goederen mogen worden geladen resp. gelost, welke gelost zullen worden resp. geladen zijn in Ouddorp, met de bepaling, dat het Havengebied Rotterdam omvat de Hollandsche IJssel beneden de Stormstuw, de Nieuwe Maas beneden het verlengende van de grens tussen Rotterdam en Ridderkerk, het Scheur tot het verlengde van de gemeentegrens tussen Maassluis en Vlaardingen, en de Botlek, alsmede de met deze wateren in directe open verbinding staande havens, waaronder mede begrepen havens, welke door een keersluis (vloeddeur) kunnen worden gesloten.
Het schip is relatief zwaar en breed uitgevoerd met een hoge kop. Omdat de Onderneming altijd de open, vaak ruige, Zuid Hollandse wateren bevoer, waar eb, vloed en alle weer heersten was ook de motor voor die tijd behoorlijk robuust. Industrie had toen al de reputatie simpele, sterke en betrouwbare motoren te bouwen.Het schip werd in 1936 goedgekeurd tot Straatsburg de Rijn te bevaren. Vanaf Duisburg moest de schipper dan wel een matroos aan boord hebben. De schipper verhaalde dat hij bij veel ijsgang soms buitenom naar Rotterdam voer. Ook vertelde hij dat zij altijd weer of geen weer zaterdagavond thuis waren, zodat de zondagse kerkgang en rustdag mogelijk waren. Dit naar huis moeten met soms ook windkracht 10 heeft vele zeer hachelijke momenten opgeleverd voor De Graaf en zijn bemanning. Met deklast waardoor een slagzij van meer dan 45 graden werd op een nacht naar Ouddorp gescharreld. De Graaf liet op de kop een golfbreker zetten omdat regelmatig, mede door de sterke motor, bij slecht weer de 'kop er onder voer'.
Tijdens de oorlog heeft een Engelse granaatinslag door de stuurhut via de roef door de bodem van de machinekamer voor veel schade gezorgd. Bij Terlouw in de Spaanse Polder te Rotterdam is de Onderneming tijdens haar arbeidzaam leven in onderhoud geweest.
Toen de beurtvaarder ingehaald werd door vrachtwagen hebben de zoons van schipperzoon de Graaf nog een 10-tal jaren de 'sportvisserij' beoefend. Rond 1988 belandde de Onderneming bij de sloper. Een handelaar uit Woudrichem zag er nog brood in, maakte hem weer drijvend/varend en verkocht hem aan ons.
Sinds 1988 eigenaar Frits en Cobie Schreuders te Haarlem, herdoopt met originele naam "ONDERNEMING".
Dit was de meest ondoordachte stap die we ooit gezet hebben. Een volledig gestripte roesthoop met dertig centimeter water in het ruim, en ook in de machinekamer het vliegwiel half onder water. Vrijwel alles bleek (veelal achteraf) versleten en/of verdwenen. De INDUSTRIE stond er verwaarloosd bij. (maar het zou goed komen)
Echter na vele jaren zwoegen in de haven van de voormalige ADM-werf aan de zuidzijde van het Noord-Zeekanaal en later in het Spaarne te Haarlem is het schip nu in prachtige staat. Het vlak is doorgerepareerd en het ruim is geheel ingetimmerd. Via de nieuwe stuurhut en de theehut kunnen eenvoudig de badkamer en woon-/slaapvertrekken in het ruim bereikt worden. De roef achterop is woonkeuken.
De meeste bronzen onderdelen van de motor zijn vervangen. Voor de koppeling is o.a. een nieuwe as gedraaid. De INDUSTRIE staat er prachtig bij en loopt als een zonnetje. Sterk en snel genoeg om nog jaren probleemloos door Nederland te varen.
Op een later tijdstip gaan we het geluid van den INDUSTRIE aan de pagina toevoegen.
We willen nog graag een eenvoudige hijsinrichting aanbrengen. Dat oogt mooi en is bovendien als je een beetje selfsupporting wilt zijn, erg handig.
Hoewel het oorspronkelijke beeld iets veranderd is blijft het een fraai schip om te zien. De oorspronkelijke functie is goed herkenbaar en de uitstraling is monumentaal.
Als het meezit voldoet de Onderneming aan de criteria die Haarlem hanteert voor monumentale schepen en is een officiële ligplaats met woontoestemming in de toekomst wellicht mogelijk.
Ligplaats, Haarlemse Jachtwerf, Zuid Schalkwijkerweg, Haarlem