Krabbenkreek
Het motorvrachtschip is gebouwd bij scheepswerf ''ALTENA" te Werkendam Bouwjaar 1963, Bouwnummer onbekend.
Opdrachtgever voor de nieuwbouw Dhr. Henk van der Ham te Zwijndrecht.
De afmetingen van het schip zijn 55.00 L x 7,29 Br x 2,62 dg, 699 ton. De bij nieuwbouw geïnstalleerde motor is een INDUSTRIE 6D6HD. Nieuw van fabriek geleverd op 19-06-1963. bouwjaar 1962 Kuipers omkeerkoppeling, type 6K6, nr 3538, bouwjaar 1962 Later is er nakoeling op de motor gekomen, motor werd 510 pk bij 500 omw./min.
De scheepswerf ''ALTENA'' waar het schip (laatst gebouwde) in aanbouw was ging tijdens de afbouw failliet, Dhr. H. v/d Ham heeft het schip in eigen beheer verder laten afbouwen op de reeds failliet gegane werf, met hetzelfde personeel als wat er toen bij de werf in dienst was ( in die jaren was deze mogelijkheid er nog, later was dit niet meer toegestaan volgens de wet.
Motorafstelgegevens; proefstand dd 04-02-1963
Cilinder | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Compressiedruk | 27½ | 28 | 27¾ | 27¾ | 27¾ | 27¾ | ato. |
Verbrandingsdruk | 57½ | 57¾ | 56¾ | 56¼ | 57¾ | 57½ | ato. |
Brandstofpompstand | 21 | 21 | 21¼ | 21¼ | 21 | 21¼ | m.m. |
Uitlaatgastemperatuur | 352 | 338 | 341 | 348 | 345 | 337 | ºC |
Koelwaterafvoertemperatuur | 63½ | 63 | 63 | 64 | 64 | 65¼ | ºC |
Smeeroliedruk 1,52 ato.
Het schip is te water gelaten in 1963 en gedoopt ''MARGARETHA 2 "
Het schip was uitgerust met een strangenlier, dit om schepen door het gebergte te slepen, o.a. het schip van zijn zus. Voor die tijd was dit een krachtig geÔnstalleerde motor 480 epk. t.o.v. tonnenmaat 699 van het schip.
Het schip is in 1975 verlengd bij scheepswerf De Kaap te Meppel met 15,00 m naar een lengte van 70.00 m, waardoor het tonnage toenam met ca 190 ton naar een totaal van 889 ton. Door plaatsing van de dennenboom, kopschroef, aggregaat, tanks en azobÈ 50 mm buikdenning, enz. neemt het tonnage af naar een totaal van 858 ton.
Januari 1980. 2e eigenaar, het schip wordt gekocht door Dhr. Leen Verheij te Werkendam, herdoopt in ''VERTROUWEN''.
Anekdote, Bij aankoop van het schip in 1980 werd door de bank directeur afgeraden een schip te kopen met een oude motor (17 jaar jong ), nu 2004 na 24 jaar voldoet de 41 jarige INDUSTRIE nog steeds aan alle verwachtingen.
Dhr. Leen Verheij heeft 20 jaar met het schip gevaren, 6 dagen in de week, nooit heeft de INDUSTRIE hem in de steek gelaten, maar de INDUSTRIE kreeg met de regelmaat zijn nodige onderhoud. Belangrijk voor hem was, 's morgens als de dag begon, alles goed smeren en rustig een uurtje laten warm draaien tot bedrijf temperatuur bereikt was dan pas een tandje erbij, ook als er werd gestopt de motor rustig laten afkoelen alvorens de motor stil te zetten.
2000. 3e eigenaar, het schip wordt gekocht door Dhr. Arent v.d. Reest te St.Philipsland, herdoopt in "KRABBENKREEK''. Heeft aan het schip geen wijzigingen gedaan.De lading die wordt ingenomen is al 24 jaar grind vanaf de Beneden Rijn naar Amersfoort.
Aan schip zijn in de loop der jaren geen wijzigingen meer geweest, de INDUSTRIE krijgt met de regelmaat zijn nodige onderhoud en draait naar volle tevredenheid.Augustus 2004, Het schip is ingenomen door makelaar Cornet Shipping bv. te Werkendam, deze heeft tevens een ander schip verkocht aan Dhr. A. v.d. Reest , het is ex. Mbs. ''METEOOR" tonnenmaat 1369 met als hoofdmotor een Cummins, een witte snelloper, hij zal het geluid van de INDUSTRIE zeker missen, deze heeft toch vele jaren trouwe dienst gedaan.
Het schip zal door makelaar Cornet Shipping bv. te koop worden aangeboden, Hopelijk blijft de INDUSTRIE en krijgt hij op 41 jarige leeftijd een 4e baas.
merk | : INDUSTRIE |
type | : 6D6HD Turbo niet omkeerbaar Kuipers omkeerkoppeling |
vermogen | : 480 e.p.k. |
soort | : 6 cilinder |
omw./min. | : 500 |
bouwjaar | : 1962 |
motornr. | : 4396 |
aflever datum | : 19-06-1963 |