Capella

Capella
Motorklappenprahm "HEPPENS", Het schip is gebouwd in 1940 bij scheepswerf Ottenseher Eisenwerke A.G. te Hamburg Bouwnr. onbekend. Het schip is gebouwd als "motorklappenprahm" (onderlosser).

De afmetingen van het schip zijn 50,59 Lang x 9.00 breed x 2,63 diepgang. Als motor is bij de nieuwbouw een liggende Deutz, (type onbekend) geinstalleerd. Zij is te watergelaten in 1940 en gedoopt als ''HEPPENS''.

Capella
Het schip heeft gevaren met de Duitse eigenaar tot 1975. In 1976 kocht de Fa. Joh. Boele te Krimpen aan de Lek de motorklappenprahm (onderlosser). van de Duitse eigenaar. Herdoopt in ''CAPELLA''. Het schip in 1976 omgebouwd en verlengd tot motorbeunschip bij de Fa. Seepers te Heerenwaarden.

De nieuwe afmetingen werden 85.10 m Lang x 9.08 Breed x 3.00 diepgang, holte 3.05 m, inhoud laadruim 785 m3, laadvermogen 1455 ton.

Capella
De INDUSTRIE is in 1976 geïnstalleerd in het schip.
De nieuwe motor stond in de fabriek gereed voor inbouw in een visserman WIZON II '' IJM 211'' van de Hr. Minnes, maar doordat er op dat moment een motor in een gemaal in Barendrecht in elkaar liep is deze motor in dit gemaal geÔnstalleerd, tot hoelang deze motor daar dienst heeft gedaan is niet bekend. Later is de INDUSTRIE overgeplaatst naar een Gemaal in Stellendam en heeft daar dienst gedaan tot 1970, in 1970 uit het gemaal gegaan, heeft nog verschillende jaren aan de wal gestaan, Tot in 1976 de Fa. Boele de motor kocht voor inbouw in de CAPELLA. Na de verbouwing en hermotorisering is in 1976 is de CAPELLA opnieuw gaan varen. Teboekgesteld 1988 te Rotterdam, Brandmerk, 2318787 B ROTT 1988.

Vanaf 13-04-1992 tot 28-08-1996 is Jan Terpstra zetschipper geweest op de ''CAPELLA''. Later op 14-06-2000 is Jan Terpstra eigenaar geworden van de ''CAPELLA''. De INDUSTRIE voldoet naar volle tevredenheid.

Capella Capella

Febr 04, de INDUSTRIE heeft een kleine onderhoudsbeurt gehad en een nieuwe demper ( jammer ) geplaatst, dit is uitgevoerd bij F. Kooyman, zo kan er de INDUSTRIE er voorlopig op 49 jarige leeftijd weer even tegen, en kan hij weer lekker zijn benen strekken tijdens zijn werk. Er wordt velerlei lading ingenomen oa. zand, grind, klei, enz, en vervoerd door geheel Nederland en België.

Jan Terpstra heeft er tot okt 2005 mee gevaren en heeft het schip verkocht.

Oktober 2005 nieuwe eigenaar van het schip is scheepvaartbedrijf v.d. Gaag, Henk v.d Gaag te Maassluis, naam niet gewijzigd blijft "CAPELLA".

Er wordt nu veelal zand mee gevaren voor bestemmingen door geheel Nederland. De INDUSTRIE draait als de beste.

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 6D7O
  Direct omkeerbaar
vermogen : 510 p.k.
soort : 6 cilinder
omw./min. : 350
bouwjaar : 1954
motornr. : 4089
aflever datum : 17-01-1955
Capella Capella Capella