Boekanier
Rotterdamse geschiedenis over veerponten op de Maas,
In de loop van de 15e eeuw begon Rotterdam met een veerdienst op Katendrecht, eerst roeiend en later zeilend. Tijdens de Franse Revolutie kreeg de veerdienst zelfs internationale bekendheid doordat de "postkoetsensneldienst" Den Haag - Parijs er intensief gebruik van maakte en daarbij een onmisbare schakel vormde in het verkeer door het Franse Keizerrijk.
De zeilpont was een platboomd vaartuigje met zware beweegbare kleppen aan de voor en achtersteven. Bij vertrek werd de pont moeizaam de rivier op geboomd en eenmaal op stroom gekomen, werden de zeilen gehesen. In 1828 werd de zeilpont vervangen door een radarstoomboot.
In 1900 werd de gemeentelijke rederij Heen en Weer opgericht.
Het schip, de veerpont is gebouwd bij de scheepsbouwwerf firma C. van de Giessen te Krimpen aan den IJssel, bouwjaar 1902. Opdrachtgever firma BohrÈ te ...??...... De afmetingen van het schip zijn 26,75 L x 5.45 Br x 1,65 Dg x 5.00 hoog, Laadvermogen 58 ton.
Bij de nieuwbouw is geÔnstalleerd, 2-cylinder compound machine, 16 n.p.k. en Schotse ketel met verwarmingsoppervlak 32 m2 bij 8,26 atm., beide gebouwd door de firma L?hnis & Co. De veerpont is te watergelaten in 1902 te Krimpen aan den IJssel, gedoopt ''PADANG X''.Alle schepen van firma BohrÈ zijn in 1909 overgenomen door de gemeente. Het veerpont is de vaart genomen en gedoopt ''HEEN EN WEER X''
De stoommachine heeft dienst gedaan tot 1949. In 1949 is deze stoommachine vervangen door een 80 pk INDUSTRIE type VD dieselmotor die er nu nog steeds anno 2004 in de machinekamer staat en in optimale conditie is.
Het starten van de motor gebeurt nog steeds zoals dat in 1949 gebeurde, met lucht. Een compressor, aangedreven door de 80 pk INDUSTRIE vult de luchtketels. Bij een volgende vaart wordt deze lucht weer gebruikt om de motor op te starten.Tot 9 februari 1968 hebben de Heen en Weertjes als veerboten gevaren. Op die datum werd de eerste Nederlandse ondergrondse in gebruik genomen. Linker en rechter Maasoever hadden een nieuwe verbinding die de Heen en Weertjes onrendabel zou maken. De huidige ''Boekanier'', de voormalige ''Heen en Weer X'' dreigde een prooi te worden voor de scheepsslopers, maar werd daar door scouting vereniging Oranje-Blauw van de ondergang gered.
Sinds januari 1970 is Oranje-Blauw de trotse eigenaar en spant zich vrijwel continue in om dit Rotterdamse erfgoed in de vaart te houden.De vereniging beleeft al vele jaren hÈÈl vÈÈl plezier aan dit schip. Het onderhoud aan het schip word door leden van de vereniging gedaan.
De andere nog in de vaart zijnde motorveerpont HEEN EN WEER zie, INDUSTRIE-genoot FRAM
merk | : INDUSTRIE |
type | : 2VD6 |
vermogen | : 80 p.k. |
soort | : 2 cilinder |
omw./min. | : 340 |
bouwjaar | : 1949 |
motornr. | : 3428 |
aflever datum | : 26-10-1949 |