Arethusa
De motorsleepboot type Amsterdammer is gebouwd op scheepswerf Zuidam te Haarlem. Bouwjaar 1927.
Opdrachtgever voor de nieuwbouw sleepboot, Gemeente Haarlem.
De afmetingen van de sleepboot 12,00 L x 3,00 Br x 1,50 Dg.
De bij nieuwbouw geïnstalleerde motor, Kromhout type M2, 30 pk.
Het schip is te watergelaten en gedoopt in "INA". De Gemeente was apetrots op haar nieuwe reinigingsmaterieel, bij de motorsleepboot hadden ze ook vier modder bakken z.g. onderlossers gekocht.
Tot begin jaren '80 werd de sleepboot ingezet voor deze 'schone taak' Ze hebben met de INA werkelijk eindeloos gevaren met de baggermolen door de grachten van Haarlem. Uiteindelijk besloot de gemeente het werk op een andere manier te gaan doen en is de "INA" voor de wal gelegd.De Kromhout M2 is in 1956 vervangen door een Kromhout type 4LW, 68 pk. Deze motor heeft dienst gedaan tot 1999.
In 1985 stond in een advertentie dat de gemeente zowel de baggermolen als de sleepboot te koop aanbood bij inschrijving, de nieuwe eigenaren werden Krijn van Arnhem en Sylvia Maessen te Nigtevecht.
Het schip was gekocht, herdoopt met de naam ''ARETHUSA" Het was een bonk roest er moest heel veel aan gebeuren. De motor was een autobus motor, toen deze werd gestart zag in een mum van de tijd de gehele haven zwart van de rook en rotzooi; later bleek het een degelijke, betrouwbare motor te zijn, waar zij nog veertien jaar mee gevaren hebben.Niet echt zoekende maar liepen bij toeval tegen de INDUSTRIE aan, de keus was snel gemaakt, een 'echte authentieke scheepsmotor uit 1938 !!. De motor kwam uit de kokkelvisser "COBINA" uit Tholen.
Hermotorisering in 1999, de INDUSTRIE type 2VD5 werd geplaatst in de "ARETHUSA".
De INDUSTRIE is nieuw geleverd op 12-03-1941 (volgens Register geleverde motoren) aan dhr L.de Waal te Bruinisse, voor in de mosselkotter "BRU 50". Volgens informatie van Dhr. C.M. Wagemaker uit St. Philipland heeft de motor samen met nog een motor van 80 pk deze voor de "BRU 5" tijdens de oorlog in de verpakking gestaan bij machine-fabriek Maaskant. De motor is van 1948 tot 1956 ingebouwd geweest bij de "BRU 50". In 1956 is de INDUSTRIE in het schip van mijn vader ingebouwd, het m.s. "Dankbaarheid" nu de "Jacomina" uit Tholen.
Bijzonderheid: Bij Amsterdammertjes is tussen het roefje voorin en de machinekamer gewoonlijk een ruimte, bij de ARETHUSA loopt het helemaal door.
Nu 2005, de INDUSTRIE draait als de beste, zijn heel erg tevreden over de INDUSTRIE, hopelijk kunnen ze er nog vele jaren van genieten.
De thuishaven van de ARETHUSA is al vele jaren de Vecht bij Nigtevecht.
merk | : INDUSTRIE |
type | : 2VD5 |
vermogen | : 60 e.p.k. |
soort | : 2 cilinder |
omw./min. | : 360 |
bouwjaar | : 1941 |
motornr. | : 3177 |
aflever datum | : 12-03-1941 |