Zeester

"ZEESTER", EX MARIS STELLA, VE 10, KG2.

De orginele naam van deze motorkotter is MARIS STELLA later ook VE 10 (Veere) en KG 2 (Kortgene) maar in ieder geval de laatste 10 jaar staat er Zeester op de boeg. Het schip is in 1931 bij scheepswerf Geleyns te Roodevaart gebouwd en zou ook in dat jaar te water zijn gelaten.
De meetbrief uit 1935 vermeld dat het schip een lengte heeft van 16.44 meter, (gemeten van de buitenkant van het voorsteven tot de achterkant van het hek en conform de wet zeevaartdiploma's 1935) een breedte van 4,52 meter (gemeten buitenwerks van de huid) en een holte van 1,68 meter (gemeten is vanaf de onderkant van het dek tot de weger terzijde van het zaadhout).
Een twee cilinder KROMHOUT gloeikop ruwe olie motor met een sterkte van 60 paarden stond in de machinekamer.

Uit het boek Register Geleverde motoren van MOTOREN FABRIEK "DE INDUSTRIE", De INDUSTRIE, type 4D41 met SI keur is besteld door Gebr. v.d. Sande te Breskens voor de eigenaar Dhr. J. Minneboo te Veere. geleverd op 02-01-1961.

ZEESTER ZEESTER

In 1961 is een 4 cilinder INDUSTRIE voortstuwingsmotor geplaatst van het type 4D41 (blokmotor), nummer 4341 van 120 paardenkrachten bij 600 omwentelingen per minuut. De overbrenging op de schroefas is via een RENK hydraulische keerkoppeling met een reductie van 2:1.
De drieblads "zand-stuw-schroef" (Cunial) heeft een originele diameter van 1200 millimeter, in verband met de wens om in Frankrijk in de kanalen te kunnen varen is de schroef gekapt tot een diameter van 950 millimeter en heeft een spoed gekregen van 1250 millimeter. Nu kon de hak worden afgesneden waardoor de diepgang is verminderd met 30 centimeter tot 1,75 meter.

De eerste teboekstelling die is terug kunnen te vinden in het dek van de motorkamer is 148 V MIDD 1956.
De eerste bij mij bekende eigenaar is Dhr. J.F. Minneboo uit Colijnsplaat die rond 1960 vanuit Veere voornamelijk op mosselzaad en garnalen viste.

In 1975 wordt het schip grondig verbouwd van visserijvaartuig naar onderzoekingsvaartuig, het stuurhuis verhuisd van het achterschip naar het voorschip en daarachter is het laboratorium (nu is daar de kombuis), het schip staat op naam van fa gebr. v.d. Sande uit Breskens.

Van 1977 tot 1984 is het schip van Delta Instituut voor Hydrologisch-Biologisch Onderzoek met als thuishaven Yerseke. Dhr. P. van Beelen uit Katwijk aan Zee en de Koninklijke Academie voor Wetenschappen zijn de daaropvolgende eigenaars.

In 1998 wordt het vaartuig door de Fam. Kamperman uit Amsterdam gekocht en als woonschip gebruikt, de ZEESTER ligt gemeerd in de houthaven.

ZEESTER ZEESTER

In 2004 gekocht door Frits Coers (die nu dit stukje schrijft, het is november 2007) Ik heb een prachtige reis met de ZEESTER gemaakt: In september 2005 vertrokken vanaf Terschelling, door Frankrijk (tot jan 2006) Strassburg, Rijn, de rivier de Neckar tot Heilbronn, Main, Main-Donau kanaal, Donau via de Sulina arm de Zwarte Zee op naar de Krim (Oekraine).

Na een paar havens daar overgestoken naar Varna (Bulgarije) en langzaam de kust van de zwarte zee af en de Bosporus naar Istanbul.

Het is dan september 2006 en vertrek naar Costanta, via het kanaal van Chernavoda weer op de Donau in de daalvaart.

Nu via de noordelijke arm van de Donau delta en naar Odessa. Van Odessa naar Kherson waar een deel van de Dnjepr en de Dnjepr-delta wordt bevaren. December 2006 is het vertrek via de Zwarte zee, Bosporus, Zee van Marmaris, Dardanellen, Egeïsche Zee, kanaal van Korintie, zee van Korintie, Middellandse Zee en de Adriatische zee naar de noordzijde van Kroatie. In april 2007 in Punat op het eiland Krk waar voorlopig het anker erin gaat.

Van deze reis is maandelijks een verslag gepubliceerd in het maandblad MOTORBOOT.

De INDUSTRIE, die echt nog geen klapje verkeerd heeft gegeven, heeft in deze periode 1510 draaiuren gemaakt, één keer heb ik de smeerolie ververst (na 1000 uur), kleppen gesteld en het carter geïnspecteerd. Er is in deze periode ruim 11.000 liter dieselolie door gegaan (dat is wel tezamen met het aggregaat en de centrale verwarming) wat neer zou komen op gemiddelde van ongeveer 7 liter per uur.
Het Karretje lust wel een druppeltje smeerolie, van de twee vaten bij vertrek is niet veel meer over, dus totaal is er ongeveer 400 liter bijgevuld. Waar al die olie blijft? Geen idee! De uitlaatgassen in de schoorsteen zijn kleurloos en in de bilge ligt het ook niet.

Data: "ZEESTER"
Lengte over alles : 18,25 m (van voorkant steven tot achterkant hek)
Breedte over alles : 4,60 m
Diepgang : 1,75 m (tanks halfvol)
Doorvaarthoogte : 3,45m (strijklijn)
Voortstuwing : 4 cilinder INDUSTRIE lucht gestart
Vermogen : 120 pk
Omw/min. : 600
Max snelheid ca. : 7.5 knoop
Waterverplaatsing : 85.000 kg
Drinkwater capaciteit : 7000 liter
Brandstof capaciteit : 3400 liter
Verwarming : 17 KW (Kabola)
Generator : 26 KW (Hatz-Stamford 380-220 volt)
App: stuurautomaat-bochtaanwijzer (Euro 550 Radio Zeeland), GPS. 2x marifoon, vloeistof kompas, dieptemeter, motor en bilge alarm, 2 accu's met acculader-omvormer (Victron Phoenix Multi), boegschroef (Kalkman 360 graden draaibaar) aangedreven door een Daf diesel van 105 pk.
De spieren ieder met ca 1500 kilo hijsvermogen hebben 380 volt lieren. Rubber bijboot (Carib 10 voet met een vaste bodem) en 15 pk outboard (Yamaha)

Schip ZEESTER is te koop of te huur.
Reacties aan, Kotterzeester@gmail.com
Tel nummer 0645344252 of 00385989026953 (dit is aan boord) of 0031355826975.
Vraagprijs 150.000 euro

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 4D41
omkeerkoppeling : Renk
vermogen : 120 p.k.
soort : 4 cilinder
omw./min. : 600
bouwjaar : 1961
motornr. : 4341
aflever datum : 02-01-1961