Zeelandia

Het schip is gebouwd als motor - zeillogger bij scheepswerf Fa. Vuijk te Capelle aan den IJssel, bouwjaar 1931, bouwnummer onbekend.

Opdrachtgever voor de nieuwbouw Rederij A. v.d. Zwam & Zn te Scheveningen.

De afmetingen van het schip zijn LLL 30.18 m x Breedte 7.00 m, Diepgang 2.90 m, LOA 44.00 m. tonnenmaat 142 Brt.

ZEELANDIA ZEELANDIA ZEELANDIA

Het schip is gebouwd in de overgangs periode, van zeilen naar motor. Zij heeft het uiterlijk van een zeillogger en de afmetingen van een motorlogger.

De bij nieuwbouw geïnstalleerde motor was een Kromhout, gloeikop 2 cilinder, 80 pk. Het schip is te water gelaten in 1931, en gedoopt in "SCH 47" "OCEAAN II"

De motor/zeillogger ook wel genoemd Haringlogger, Er werd uitsluitend gevist op haring, drijfnetvisser, het drijfnet ( de vleet ) wordt uitgevierd voor de kop van het schip het drijft voor het schip, ca 3 km lang, het schip deinst achteruit en is bestuurbaar door het koproer. De bemanning bestaat uit ca 15 personen, dit omdat deze manier van vissen arbeidsintensief is en er veel personen voor nodig zijn de vleet binnen te halen. De motor in het schip behoeft niet veel vermogen te hebben, omdat tijdens het vissen de motor niet in bedrijf is.

ZEELANDIA ZEELANDIA ZEELANDIA

De voormast werd half gestreken, en de achtermast had een zeil, het 'gatzeil' zodoende bleef de kop goed in de wind. De spantafstand van alle loggers is een vaste maat van 43 cm. Dit vanwege de maat van de tonnen waar de vis in werd bewaard: de ;#8216;kantjes’ de dekbalken lagen om de andere spant en daar paste precies een kantje tussendoor. De Oceaan II had als motorzeil logger een relatief klein tuig. Toch liep het schip harder onder zeil dan op de motor als er genoeg wind was.

De INDUSTRIE 3VD6, 120 e.p.k. is gebouwd in 1942 tijdens de oorlogsjaren is deze verstopt / achtergehouden. Op 13-05-1947 is de INDUSTRIE geleverd aan Rederij A v.d. Zwam & Zn te Scheveningen, de motor is besteld door Dhr. E. Biermans te Made. De INDUSTRIE is geplaatst in het schip als vervanger voor de Kromhout 80 pk.

De hulpmotor, een SAMOFA 2-S-108 staat er nog steeds in. Deze hulpmotor dreef via drijfriemen een compressor, een 110V generator, de vislier en de lenspomp aan. Het drijfwiel van de lenspomp ligt in lijn met de keerkoppeling, en er kon een riem omheen gelegd worden zodat met de SAMOFA ook de schroefas aangedreven kan worden. Sinds de INDUSTRIE is ingebouwd is het nooit nodig geweest om dit te gebruiken. De drijfas en lenspomp zijn nog steeds aanwezig. Alle leidingen zijn van rood koper en nog in originele staat.

Er is nog vele jaren gevist op de Noordzee.

Na verluid voer het schip in de oorlog in Libië. De kogelgaten zitten er nog in, deze zijn vanuit de binnenzijde nog goed te zien.

Het schip is in 1965 verkocht aan Rederij P.Taal deze heeft er mee gevaren tot 1968.

In 1968 is de hele drijfnet visserij vloot gesaneerd, en dit schip is verder gaan vissen als sportvissers- schip vanuit Scheveningen onder de naam ZEELANDIA, eigenaar Rederij Groen te Scheveningen, heeft het schip in de vaart gehad tot 1975.

Dhr. M.v.d.Wel te Harderwijk heeft het schip zo uit de visserij gekocht te Vlaardingen in 1975 voor fl. 25.000,= en kreeg nog een korting van fl. 500,= omdat er een pomp goed niet goed was.
Naam van het schip niet gewijzigd, "ZEELANDIA".

Het schip is zo uit de vaart er moest wel héél véél aan gebeuren. Het is grondig aangepakt, casco geheel gestript, nieuwe dekken, nieuwe verschansing, tanks, gedeelte nieuw vlak tussen kim en vaste ballast, enz, enz.

Zo is er in het schip totaal 70 ton nieuw staal verwerkt er zijn 3 masten geplaatst.

Schip is geheel onder zeil gebracht, getuigt als "Drie mast gaffelschoener". Het totale zeiloppervlak is 700 m2. het tuig is zo ingericht dat er met twee personen mee gezeild kan worden. Met het schip vol onder zeil kan op zee en diep water een snelheid van 13.5 knoop bereikt worden. Dit is met windkracht 7-8. in de binnenwateren lukt dit niet want het schip steekt te diep en dat geeft zuiging.

De stuurhut, kajuit, zijn voorzien van een nieuwe betimmering en is geheel in stijl afgewerkt. Het oude visruim is gedeeltelijk betimmerd als slaapvertrekken en badkamer . Het voorste gedeelte is niet betimmerd en dient als opslag. Er is een comfortabel (woon) schip van gemaakt. Het heeft overigens vele jaren gekost van noeste arbeid.

De INDUSTRIE die staat nog prima op zijn oude bekende plaats en draait naar volle tevredenheid. In 1976 zijn de lagers bijgesteld en is er een pomp vervangen. Verder waren er voor bijna 30 jaar geen reparaties. Meestal als er gevaren wordt is het schip onder zeil, en de INDUSTRIE staat dan stil.

Nu 2007, Marnix en Sofia hebben een mooi en comfortabel schip met goede vaareigenschappen, en een heel ruim internationaal vaargebied.

De thuishaven van de "ZEELANDIA" is sinds jaren 80 Harderwijk.

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 3VD6
vermogen : 120 p.k.
soort : 3 cilinder
omw./min. : 340
bouwjaar : 1942
motornr. : 3274
aflever datum : 13-05-1947

ZEELANDIA ZEELANDIA ZEELANDIA

ZEELANDIA ZEELANDIA ZEELANDIA

ZEELANDIA