Waterman

Motorsleepboot WATERMAN

De motorsleepboot is in 1930 gebouwd bij scheepswerf Van Goor en Spiekman te Zwartsluis.

Opdrachtgever voor de nieuwbouw van de motorsleepboot was Johannes Pikaart te Rotterdam.

Afmetingen van het schip zijn:
Lengte 14,09m.
Breedte 3,45m.
Diepgang 1,40m.
Hoogte 3,25m.
Kruiphoogte 3.00m.

Waterman
De bij de nieuwbouw geïnstalleerde motor was een 4-takt BUB dieselmotor van 60 pk. De motorsleepboot is te watergelaten op 15-01-1930 en gedoopt met de naam "ELIHEN". Te boek gesteld te Rotterdam, onder nummer B ROTT 4573 1930.
Het Europanummer is 2304573.

Omschrijving meetbrief:
Stalen motorsleepboot, gebouwd te Zwartsluis, hebbende een roef, achteronder en machinekamer voortbewogen door een 4-takt BUB dieselmotor van 60 pk.
Afmetingen: lengte 14.04 m breedte 3.33 m.

Historie:

Waterman
Van 1930 tot 1936 is met de boot door J. Pikaart door heel Nederland gesleept. De BUB diesel- motor moest er flink aan trekken. Van 1936 tot 1955 is nog niet veel bekend. Dit wordt nog onderzocht.
In 1940 is de BUB dieselmotor vermoedelijk versleten en vervangen door de INDUSTRIE diesel type 3VD5, 90 pk, 360 omw/min. Deze is in 1940 nieuw ingebouwd volgens het register van Motorenfabriek De INDUSTRIE en geleverd aan L.W. van Beers te Maasbracht. In de jaren ?50 en ?60 heeft de boot gesleept door heel Nederland, met name op de Maas rond Luik en Maastricht. Op de Maas was de "RITI" een zeer bekende boot. Regelmatig wordt de boot nu nog herkend door oud schippers uit die tijd.
Op de Maas werden ondermeer schepen tot 2.000 ton, de Van Driel sleepkasten, geladen met kolen, gesleept van Weurt naar de centrale te Buggenum (Roermond). De INDUSTRIE moest er dan flink aan trekken, met name bij wat tegenstroom op de Maas. Een uitlaattemperatuur van 500 graden werd dan wel gehaald.
Ook zijn er Kempenaars gesleept van Rotterdam naar de Ruhr (Duisburg). Verder zijn er ook nog bakken mee gesleept in de buurt van Rotterdam. Het houten berghout is in de jaren ?60 compleet vernieuwd in staal en wat forser geworden. Hierdoor zijn de breedte en de lengte van de boot iets toegenomen. In de jaren ?70 is de boot stilgelegd in Maastricht en diende alleen nog voor bewoning.

Waterman
De INDUSTRIE is in 1989 grondig onderzocht door de Firma Terlouw en bleek in een uitstekende conditie. Er werd gezegd: "Die verslijt u niet meer en uw zoon ook niet". Nadien is de motor zorgvuldig behandeld en onderhouden. De boot wordt nu alleen nog recreatief gebruikt.

Inschrijvingen

Datum: Scheepsnaam: Eigenaren:
-1930 Elihen Pikaart, Johannes, schipper te Rotterdam
-1939 Ancor Garsten, Anton, schipper te Haarlem
16-04-1947 Riti Garsten, Antonius Cornelis, schipper te Haarlem en Van Beers, Leonardus Willebrordus, expert te Maasbracht
12-05-1966 Colibrie Pardoel, Johannes Wilhelmus, sleepbootkapitein te Maastricht
02-12-1988 Waterman Derksen, Gerardus Theodorus en Van der Schouw, Adolfina Gerarda, te Oosterbeek
29-10-1996 Waterman Derksen, Gerardus, te Oosterbeek

Overzicht meetbrieven
Meppel 251 d.d. 07-03-1930
Rott 16335 d.d. 12-08-1948
Rott 31046 d.d. 24-05-1967
HN3008 d.d. 24-03-1993

Waterman
Huidige gegevens:
Naam : Waterman
Europanummer : 2304573
Thuishaven : Oosterbeek
Lang : 14,09 m
Breed : 3.45 m
Diep : 1.40 m
Hoog : 3.25 m
Kruiphoogte : 3,00 m
Motor : INDUSTRIE 4-takt diesel type 3VD5, 90 pk bij 360 omw.
Schroef : Gietijzer, 3-blads met een diameter van 112 cm (trekschroef)
Waterman
Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 3VD5
vermogen : 90 p.k.
soort : 3 cilinder
omw./min. : 360
bouwjaar : 1940
motornr. : 3171
aflever datum : 12-11-1940
Eigenaar : Dhr. L.W.van Beers Maasbracht
Scheepsnaam : Mslb "RITI"

De INDUSTRIE draait fantastisch en de Waterman hoopt nog vele jaren van zijn diensten gebruik te maken.

De Motorsleepboot wordt nu alleen nog recreatief gebruikt. De thuishaven is al vele jaren Oosterbeek.


Aan een ieder die eventueel aanvullende informatie heeft over de sleepboot, verzoeken wij dit te melden via info@abelforte.nl.

Waterman