Waterboot 2

WATERBOOT 2
WATERBOOT 2
Het schip is gebouwd als tankboot motor bij scheepswerf, N.V.Scheepshelling Mij te Scheveningen.
Bouwnummer 39
Bouwjaar 1950

Opdrachtgever voor de bouw van de tanker is Th. van Ommeren N.V. te Rotterdam.

De afmetingen van het schip zijn 29,90 L x 7,00 Br x 2,83 Dg.
Laadvermogen 225 ton

WATERBOOT 2
Bij de nieuwbouw is als hoofdmotor is geïnstalleerd INDUSTRIE type 3VD6 120 e.p.k. met mechanische koppeling.
1969 Reintjes Keerkoppeling geïnstalleerd
Type WG Ö 700 Appnr. 148-36466, reductie 1-1

Voor de hoofdmotor INDUSTRIE staat een, KNM Helmond pomp type M 251-6, opbrengst 5000 ltr/min, opvoerhoogte 50 m, voor het verpompen van het water.

Het schip is te water gelaten te Scheveningen in1951 en gedoopt in "WATERBOOT II"

WATERBOOT 2 WATERBOOT 2 WATERBOOT 2

Teboekstelling te Rotterdam, 14461 Z Rott 1950
Europanummer 2307610
Meetbrief nummer 3636

Het schip is in de vaart gekomen als waterboot voor het bevoorraden van drinkwater voor de voor de zee gaande scheepvaart vaargebied is de Rotterdamse haven, Dordrecht en Moerdijk.

Het schip is in 1951 direct voor Hatenboer-Neptunus B.V. gaan varen.

WATERBOOT 2
De mechanische koppeling is in 1969 vervangen voor een hydraulische omkeerkoppeling Merk REINTJES, type WGO 700, nr 148-36466, bouwjaar 1969

Verder krijgt de INDUSTRIE met de regelmaat zijn onderhoud verder zijn er geen noemenswaardige problemen met hem geweest.

In 2004 zijn er 2 van de 3 nieuwe drijfstanglagers vervangen, verder komt er geen sleutel aan te pas.

Al de jaren is het schip ingezet voor het transporten van water voor het bevoorraden van zeegaande schepen.

Okt 2005, heb een reisje met de "Waterboot 2"; meegemaakt maar voor de INDUSTRIE is het niet maar rustig aan, nee hij moet gewoon volaan aan de bak, aankomend bij te bevoorraden schip, moet de INDUSTRIE het water verpompen ook hier moet hij al zijn krachten leveren, dus van rustig aan maar dat is er niet bij !!

De INDUSTRIE wordt in Dec 2007. toch al 57 jaar.

Hij maakt toch vaak weken van ca 50-60 uur. Toch knap van zo'n INDUSTRIE. Wel een reputatie van zoveel jaren trouwe dienst.

Het geluid van de INDUSTRIE kunt u beluisteren door op de starthandel te klikken. Ook kun je het beluisteren bij geluiden motoren...

WATERBOOT 2 WATERBOOT 2 WATERBOOT 2

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 3VD6
vermogen : 120 p.k.
soort : 3 cilinder
omw./min. : 340
bouwjaar : 1950
motornr. : 3459
aflever datum : 23-12-1950

De Waterbootjes
Vroeger een gemeentedienst; tegenwoordig een particulier bedrijf.

Enige tijd geleden brachten we een pagina over de vroegere gemeentelijke waterbootjes. Deze leverden drinkwater aan boord van binnenschepen in de havens en op stroom. Wij eindigden met de vraag: "Bestaan er tegenwoordig eigenlijk nog waterbootjes?" Op die vraag vonden we onlangs in een wat verborgen hoekje het antwoord. Ga mee, nemen we een kijkje bij de Koushaven.

WATERBOOT 2
Tegenwoordig een particulier bedrijf
Waar de Koushaven ligt? Ja, 't is een minder bekend gat. Wel, je vindt de Koushaven aan de Rechter Maasoever, vlak ten oosten van de IJselhaven en vrijwel recht tegenover de mond van de Waalhaven. Wat er nu nog ligt, is maar net de voorste 25% van de oorspronkelijke Koushaven; de achterste 75% is gedempt en daar zijn flatgebouwen op neergezet. Aan de oostzijde van de Koushaven ligt een complete woonwijk, op het terrein waar vroeger de Rotterdamse werf van Wilton te vinden was. De wijk wordt aan de rivierzijde begrensd door de Bartel-Wiltonkade, een originele geasfalteerde boulevard, met om de 60 meter een joekel van een palm in een grote ton. 't Ziet er heel exotisch uit, maar ze praten er onvervalst Rotterdams, hoor! De straat tussen deze wijk en de Koushaven is de Speedwellstraat. Van de kop van de Koushaven loopt de IJselstraat naar de Vierhavenstraat. Tussen de werf van Wilton en de Koushaven lagen nog het terrein van R.S. Stokvis Ltd en het zwembad de Kous.

We staan aan de huidige kop van de Koushaven, nabij de keerlus van de IJselstraat. We zien naar het zuidoosten. Rechts op de achtergrond, op de Linker Maasoever, de Waalhaven. Op de oostoever van de Koushaven staan een kantoorgebouwtje en een grote uit baksteen gemetselde waterhouder, alsmede een moderne vulinstallatie. In de haven, van voor naar achter, de "Waterboot 1", de "Waterboot 12" en de "Waterboot 2". Je kunt het cijfer "12" niet goed lezen; maar het staat er echt. Het naambord op het kantoor is evenmin goed te lezen. Er staat "Hatenboer Neptunus" en "Hatenboer Demi". "Waterboot 1" is volgetankt en kan morgenochtend zo uitvaren. Kijk maar hoe diep ze ligt.

WATERBOOT 2

Een breedbeeld-opname van de vulinstallatie. Rechts de gemetselde waterhouder. De dikke leiding is gekoppeld aan een moderne hydraulisch bediende manipulator, waarmee de vulslang makkelijk en zonder inspanning aan boord van de waterboten gemanoevreerd kan worden. De te tanken boot wordt uiteraard voor de meerpalen gevaren. De loodsen op de achtergrond staan aan de oostzijde van de IJselhaven. Wat verder naar rechts zien we de meest zuidelijke van de woontorens op de gedempte Koushaven. Nog iets verder naar rechts, een klein randje kantoorgebouw en dan de waterhouder.