Ursus II

Schippers : Nico Brinck ( e.a. diversen leden van de club)
  Terschelling West
Eigenaar : Duikteam Ecuador      www.wrakkenmuseum.nl

Ursus II
Het schip deze Noordzeebotter is in 1939 in opdracht van wijlen de heer Jan 't Mannetje van Goedereede-Havenhoofd gebouwd op de scheepswerf van D. en Joh. Boot N.V. te Alphen a/d Rijn.

Bouwnr. (nog) onbekend. Bouwjaar 1939 Opdrachtgever Jan 't Mannetje te Goederede-Havenhoofd.

De afmetingen van het schip zijn 19,45 L x 5,36 Br x 2.08 holte.

Bij de nieuwbouw geïnstalleerde motor, INDUSTRIE type 2VD6 80 epk.

De Noordzeebotter is in 1939 in de vaart gekomen onder het visserij nummer "GO 27" met scheepsnaam "Noordzee".

De botter is in de tweede wereld oorlog gevorderd geweest door de Duitsers, in 1945 weer terug gevonden door de heer Jan 't Mannetje. In 1945 is de botter door de heer Jan 't Mannetje weer in de vaart gebracht onder het visserij nummer ''G0 27'' met scheepsnaam "Noordzee".

In 1951 is de INDUSTRIE type 2VD6 80 epk vervangen door de nu nog huidige INDUSTRIE type 3VD6, 120epk. Deze is op 19-10-1951 geleverd aan Dhr. Jan 't Mannetje te Goederede. De motor staat voor als hoofdmotor en aandrijving van de lieren.

In 1952 is de botter ook met 1,5 meter verlengd tot een lengte van 19,85 m.

In 1964 heeft wijlen zijn zoon de heer Wout t' Mannetje deze botter verkocht aan de heer L. Vogel uit Arnemuiden. De heer L. Vogel heeft de botter in de vaart gebracht onder het visserijnummer "ARM 21" met scheepsnaam ''Vios".

De heer L. Vogel heeft de botter in 1966 voor de visserij gesaneerd en heeft de botter in 1967 aan de Heer Dijkhuizen te Vlissingen verkocht.

de nieuwe eigenaar Dhr. Dijkhuizen te Vlissingen heeft het schip herdoopt in "FLIPPER''. Het schip voer als "Flipper" op de Westerschelde om verloren gegane ankers op te dreggen.

Ursus II
1983. nieuwe eigenaar Duikteam Ecuador te Terschelling, schip gedoopt in ''URSUS II". Het duikteam heeft een 10-tal beroepsduikers in de vereniging. Het schip "URSUS" vaart regelmatig uit, vaak dagelijks voor het wrakduiken op de Noordzee, gebied is ca 50 km rondom Terschelling. Er worden zo'n 100 zeereizen per jaar gemaakt, bij het lichten van een gevonden voorwerp, kan de INDUSTRIE tot ca 10 ton lichten vanaf de bodem van de Noordzee, (zie foto anker van 7 ton.) De 'Ursus' had er in 2002 al 1000 reizen opzitten. Meestal om naar wrakken te duiken, maar een andere specialiteit van de eilanders is het opduiken van verloren gegane vistuigen. Maar ook meetframes van RWS, meetpalen, sputpalen, vele ankers, containers en een gezonken jachtje werden geborgen. Het schip is voorzien van de modernste opsporingsmiddelen zoals GPS, sonar, sidescan-sonar, echolood etc.


SEPT '03: Schroef na 61 jaar weer boven


Schroef
(Foto, Marleen Swart - Midsland, Persfotografie op Terschelling)

Terschelling: Het Terschellinger duikteam Ecuador heeft vijf mijl benoorden Terschelling een grote schroef geborgen. De schroef is afkomstig van het 2533 ton metende Zweedse vrachtschip Thule van de Stockholm Rederi AB Svea, Zij werd in 1930 in Denemarken gebouwd en was op weg van Lulea naar Rotterdam met erts voor de Duitse oorlogindustrie. In de nacht van 1 op 2 oktober 1942 werd zij, varend in een konvooi, tot zinken gebracht door torpedo's van de Engelse MTB's. De Terschellinger reddingsboten zijn die nacht uren aan het zoeken geweest naar overlevende.


Het schip en de INDUSTRIE wordt door leden van het duikteam onderhouden. Er is nog een reserve INDUSTRIE aanwezig met motornr. 3105 van bouwjaar 1938, deze is 27-01-1938 geleverd aan Dhr. H. Vellinga te Groningen, voor het schip ''FRIESLAND''.

Elke 2 jaar gaat het schip naar de werf voor het preventief onderhoud. Nu 2004, de INDUSTRIE draait al jaren naar volle tevredenheid van het duikteam. En hopen nog vele jaren van zijn diensten gebruik te maken.

Aug 2005, De botter ligt op dit moment op de werf voor een onderhoudsbeurt en er moeten enkele dubbelingen gezet worden. De INDUSTRIE loopt nog als de beste.

Informatie historie, Jan Arie Redert Stellendam.

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 3VD6
vermogen : 120 p.k.
soort : 3 cilinder
omw./min. : 340
bouwjaar : 1951
motornr. : 3523
aflever datum : 19-10-1951
Ursus II Ursus II Ursus II