Rebocador
De motorsleepboot is in 1942 gebouwd bij scheepswerf Boot te Leiden.
Oplevering 09-11-1942
Bouwwijze: Staal geklonken, opbouw deels gelast, stuurhuis deels aluminium, i.v.m. magnetisch kompas.
Opdrachtgever voor de nieuwbouw van de motorsleepboot was Dhr. M.Blom te Dordrecht. De motorsleepboot is te water gelaten in 1942 en gedoopt met de naam "ALBATROS".

Waterverplaatsing: leeg 79,259 ton maximaal 94,829 ton. Laadvermogen: 15,570 ton. Kruiphoogte: 4,20 m
Bij de nieuwbouw geïnstalleerde motor is, INDUSTRIE type 3VD6A, 150 pk, 330 omw/min. 3 cilinder, ( losse cilinders), lucht gestart. Motornummer: 3227. Bouwjaar 1942.
Omkeerkoppeling: Originele Industrie, mechanisch, luchtbediend
merk | : INDUSTRIE |
type | : 3VD6A |
vermogen | : 150 p.k. |
soort | : 3 cilinder |
omw./min. | : 330 |
bouwjaar | : 1942 |
motornr. | : 3227 |
keerkoppeling | : INDUSTRIE, mechanisch, luchtbediend |
aflever datum | : 09-07-1942 |
Eigenaar | : 101 Genie vaartuigen en bruggen materieel Dordrecht |
Scheepsnaam | : RV 13 |
De motorsleepboot gemoderniseerd in jaren '50.
Hulpmotor | : Ruggerini 11 kva 380-220 V, 3000 rpm watergekoeld |
Compressor 1 | : Industrie revisie 2005 riem gedreven |
Compressor 2 | : Sauer WP 33 L elektrisch 380 V |
Besturing | : Hand-hydraulisch van der Velden met 2 x 90 graden roer uitslag |
Bunkers | : Gasolie 2 x 3.000 l in zijden machinekamer en 1 x 400 l dagtank Water 1.700 ltr. Smeerolie 50 ltr. in voorraadtank |
Verwarming | : Kabola CV type E 10 11 kw met natuurlijke circulatie |
Gas | : In kast aan dek t.b.v. koken |
Boordnet | : 12-24-220-380 v met wasaansluiting,scheidingstrafo, omvormer/lader Victron Phoenix |
Nautisch apparatuur | : Marifoon: Sailor, echolood: Apelco |
Indeling,
Dekhut met ramen in aluminium profiel en dubbel glas, met dagverblijf en kombuis, doorgang via luik naar vooronder met douche, toilet, was- gelegenheid, zit ruimte met 2 banken, 8 x legkast halfhoog en 2 x hang kast. Slaaphut 1 met 2 persoonbed, slaaphut 2 met stapelbed. Stuurhuis met groot stuurwiel en zitbank, ramen in aluminium profiel, machinekamer, dek wc, gas kast boven, accukast onder, achter verblijf met 3 kooien waarvan 1 uittrekbaar tot een 2 persoonbed, achterpiek.
Geschiedenis:
1942: ALBATROS Dhr. M. Blom te Dordrecht.
1942: Kriegsmarine
1945: RV 13 Koninklijke Landmacht Genie
1945: RV 13 Patrouilleboot Koninklijke Marehaussee Brigade Harlingen,
1959: RV 13 Brigade Vlissingen
1965: RV 13 Brigade Hoek van Holland
1974: RVV 13 Brigade Vlissingen
1975: buiten dienst gesteld.
1975: EX-13 - Dhr. J. Overbeke te Goes
1981: ERNY - Dhr. A. Huisman te Maasbracht
1985: PHOENIX - Dhr. J. Robertus te Hoogezand
1986: WARATAH - Dhr. J. Robertus te Hoogezand
1986: REX - Dhr. C. Durinck te Walsoorden
1997: AVANTI - Dhr. R. Holwerda te Nieuwehorne
2008: REBOCADOR 12 - Dhr. E.J. Laan Lelystad
De INDUSTRIE draait naar volle tevredenheid, staat er keurig netjes bij.
Op 18 april 2008 heb ik de mslb. Avanti gekocht van de fam. R. Holwerda, Nieuwehorne, Friesland.De nieuwe naam van de sleepboot is nu; "REBOCADOR 12" (Portugees voor Sleper - Sleepboot) en 12 is voor de funn. Europa nummer "Rebocador 12" 2316335
Mijn vrouw, Anneke en ik wonen permanent op de Rebocador. Ligplaats Lelystad, kraanweg 26 (toevoeging 28) 8243PV. Hierdoor was het nodig enige aanpassingen aan te brengen in het onderdeks.
(INDELING)
De slaaphut 2 met stapelbed; het stapelbed is vervangen voor, wasmachine, wasdroger en ’n vrieskast.
De daar aanwezige kastruimte wordt nu benut als "store ruimte".
Verder zijn er geen veranderingen aangebracht, behalve dat ik de pijp in de kleuren van mijn oude werkgever "WIJSMULLER" - IJmuiden, heb gezet.