Meindert Koning

Hoe mijn INDUSTRIE mij heeft gevonden.

Sommige mensen beweren dat ze een oude motor hebben gevonden, maar in de meeste gevallen was de motor er voor hen en had vaak al een zwaar leven achter de boeg. Omdat de meeste oude scheeps- en stationaire motoren ons allen zullen overleven, verdwijnen wij wel, maar zij niet….

Als verzamelaar van oude motoren ben ik vaak op het scherpst van de snede te vinden wat nieuwe vondsten aan gaat. Voordat ik met het merk INDUSTRIE in aanraking kwam, had ik toch al wel een groot aantal motoren gehad, maar nooit zwaarder dan wat de gemiddelde steekkar en palletlift kan dragen. Mocht ik dus door willen gaan zou ik het zwaarder aan moeten pakken, een heftruck en de juiste gereedschappen. In deze droom had ik vaak zin in grote motoren, maar de juiste motor kon mij niet vinden.

Tot de kans zich voordeed om een INDUSTRIE 1IB5 te bemachtigen. Met de gedachtegang we zien wel wat het is, en hoe het daarna loopt ben ik tezamen met een kennis in de auto gestapt en van het Hoge Noorden ( Nuis bij Groningen ) naar Hendrik-Ido-Ambacht afgezakt. Hier zou de motor ergens staan. Na dat de eigenaar mij naar zijn huis had geleid komen we achter in de tuin bij een schuurtje waar de gemiddelde fiets zich krap naast de grasmaaier zou voelen, maar daar zou hij (de INDUSTRIE) toch echt in staan. En na enige inspectie stond hij er, achter in de hoek, op houten blokken. Laaiend enthousiast ga ik retour auto voor mijn gereedschap, ik wou wel weten hoe de ingewanden waren om dure reparaties uit te sluiten. Na verwijdering van de carterdeur en de luchtsluis had ik de ruimte voor een koevoetje om de zo belangrijke spelingen in kaart te brengen. Deze zaten er praktisch niet op! Nog beter dus! Geen gevreesde vorst schade en alles zat er bij, zelfs nog de originele brander mond van gietijzer. Maar zoals bij elke koop is de juiste prijs het bewijs, maar die was niet juist. Na veel wikken en wegen zijn wij het eens geworden, alleen was het wel 3 weken later.

Maar toen, de motor stond midden in een schuurtje, waarvan de afmetingen niet overeen kwamen met de motor. De eigenaar had toen al voorgesteld het schuurtje te demonteren en de motor er met een kraan uit te tillen, dit liet ik aan hem over en zorgde alleen dat er een vrachtauto op de juiste tijd op de juiste plaats stond. Eenmaal in Nuis aangekomen heeft de INDUSTRIE eerst een half jaar onder een afdekzijl gestaan, er moest namelijk een degelijk onderstel onder voor achter de trekker zodat ik er mee naar evenementen kan en demonstraties kan geven met de motor. Uit het leger werd toen een aanhanger gekocht en eigenhandig tot stukjes gesneden en vermaakt tot een semi-dieplader die koelwater en brandstof genoeg kon bevatten voor een lange dag showdraaien. Persoonlijk vind ik dat aan zo’n motor geen tanken voor het een of ander horen te hangen, dat zit er ook niet in het schip aan. Dus werden alle tanken in de laadvloer weg gewerkt. Stempels zijn van het zware kaliber en er zit op elke hoek een.

Na een grondige inspectie kwam ik geen enkele grote reparatie tegen. Kun je na gaan wat voor kwaliteit er toen de dag al werd geleverd. In vergelijking tot andere merken zoals Kromhout heb je vaak vele lekkages en niet functionerende delen waardoor de motor zijn zo gewaardeerde bedrijfszekerheid niet kan waarborgen. Ondertussen had ik de blank stalen delen in de legergroene kleur gezet, ik ben geen schilder maar monteur, dus dit had mijn prioriteiten niet, ik ga voor het praktische. De startprocedure had ik uit het hoofd geleerd doordat ik gevonden werd door het originele handleiding boekje. Hier werd de handstart uitgebreid vertaald. Maar luchtstart is toch ook erg origineel? Toch had ik voor de eerste start gekozen voor de handstart, hier had ik enige ervaring mee met andere gloeikop motoren.

Alle vloeistoffen dubbel checken, de brander voorzichtig maar eens aan, motor maar eens een rondje tornen met de afblaas kraan open. Tot het moment dat er na enige tijd na het brandstofpompen een dikke vet aanziende witte wolk uit de afblaas kraan kwam stromen, dit was het moment! Kraan dicht, een aantal keren brandstof in spuiten en het zware, massieve vliegwiel fors heen en weer gooien. En ja! Na zeker 20 jaar sprong de motor aan, nam een vaste toeren aan, en liep alsof hij GISTER afgezet was ! Na enige tijd kwam het koelwater mooi rondgepompt in de trechter en lekvrij overal! Spanning is er in grote mate, gaat er niks stuk, loopt er niks warm, is hij met een reden uit het schip gehaald die mij zal verassen? Maar nee, zelfs na 2 minuten lopen geen boe of bah, de rust hemzelf staat zijn slagen te maken als een soldaat zijn passen. Aangezien het starten mij zo makkelijk afgaat heb ik terplekke besloten geen luchtstart te monteren. Deze staan toch zo vaak bekend als lekkend en gevaarlijk. Menig een stelt mij dan ook de vraag “hoe start je zo’n beul?” Mijn antwoord steevast “Met rechts” wapperend met mijn rechterhand en een lach van oor tot oor...

mkoning mkoning

Met deze combinatie (Lanz Bulldog en INDUSTRIE op dieplader) ben ik de afgelopen zomer menigmaal uitgerukt naar evenementen om toeschouwers oren te strelen. De motor houdt zich als een INDUSTRIE, of te wel zeer betrouwbaar, zeer prettig, erg makkelijk en voorspelbaar in het gebruik. Volgende jaren zijn wij als een paar te vinden op een ruim aantal evenementen in het noorden van ons land.

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 1IB5 met waterinjectie
vermogen : 24 p.k.
soort : 1 cilinder
omw./min. : 390
boring x slag : 00000
vliegwiel: 810 mm
bouwjaar : 1927
gewicht : 1800 kg
motornr. : 491
afleverdatum : 1927
besteller : Hr. de Ridder te Hedel
eigenaar : Hr. de Ridder te Hedel
scheepsnaam : (nog onbekend)
opmerking : vd Werf Smi

Met water injectie ; Beekenhover verstelbare sproeier en enkele waterpomp

mkoning mkoning
----------------------------------------------------------

De INDUSTRIE 1IB5 met zeeleven

Na een bezoek aan een verzamelaar van alles wat zijn netvlies aanstaat kom ik bij de bruin verroeste 1IB5 aan. Hoe kan deze motor zo erg verrot zijn? Het antwoord volgde snel, deze motor heeft 40 jaar op de bodem van een haventje gelegen. Op zijn originele fundatie in een eikenhouten vracht schip. Beroofd van de losse delen die bij eb boven water stonden. Vol gelopen met slib en bewoond door kokkels en mosselen. Deze man heeft een zeer behaaglijke houdkachel in zijn werkplaats staan en had het schip geborgen in ruil voor het eikenhout, dat bekend staat om zijn trage hete verbranding. Niet geboeid door het oud ijzer dat de machinekamer vult, is meneer met een forse aanhanger naar de lokale schrootboer vertrokken. Deze attendeerde de man er op dat hij een stukje historisch erfgoed had gebracht en het niet gepast was dit hier achter te laten. Er zou toch vast wel iemand gelukkig mee worden. Deze persoon was ik! Met als doel, een blikvanger in de tuin werd mij deze brok gietstaal voor de werkplaats gereden. Maar een INDUSTRIE buiten heen zetten...? Een 100pk (pony kracht) KROMHOUT 2M4 gloeikop kon die taak beter vervullen in mijn optiek.

mkoning

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 1IB5 met waterinjectie
vermogen : 24 p.k.
soort : 1 cilinder
omw./min. : 390
boring x slag : 00000
vliegwiel: 810 mm
bouwjaar : 0000 ?
gewicht : 1800 kg
motornr. : 0000 ?
afleverdatum : 19.. ?
besteller : (nog onbekend)
eigenaar : (nog onbekend)
scheepsnaam : (nog onbekend)
opmerking : vd Werf Smil

Mogelijk komen de gegevens ook nog eens op tafel, door een oplettende bezoeker die dit verhaal wat herkent, we wachten,...

----------------------------------------------------------------------

Benzine brander ala INDUSTRIE

mkoning

Zoals ik mij af en toe geroepen voel mede hobbyisten te bezoeken, hun verhalen aan te horen en hun handel te aanschouwen, kwam ik bij een enthousiasteling terecht in het Maas en Waal gebied. Na enkele gesprekken komt de vrome naam INDUSTRIE naar boven. De man draait zich om, grijpt naar een branderuit een collectie van 10 en overhandigt mij er een. Niks bijzonders toch? Koperen keteltje, pompje, vulopening en brandermond. “Kijk eens beter op de zijkant” en tot mijn grote verbazing staat daar INDUSTRIE in de zijkant geëtst! De wapperende vlag met de stok staat mij dof aan te staren, dit is nog een zeer gaaf exemplaar ook nog ! De koop is snel beklonken en thuis is de schoorsteenmantel nog nooit zo mooi geweest om naar te kijken.

Groeten.
Meindert Koning
Lietsweg 2
9364 TB Nuis (Groningen)
Telefoon 0594-549730
Mobiel 06-20907303