Hudson

www.museumschip-hudson.net

Werfplaat
De Hudson is een bijzonder schip, het is namelijk de enige vooroorlogse zeesleper in Nederland. Alle zeeslepers van voor 1963 zijn gesloopt of verloren gegaan. De Zeesleper is gebouwd bij scheepswerf, P.Smit Jr. te Rotterdam. Bouwjaar 1939. Bouwnummer 522.

Het schip is gebouwd in opdracht van L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V. te Rotterdam. De afmetingen van het schip zijn 35,26 lang x 7,45 Breed x 3,94/3,89 diepgang. Waterverplaatsing 294 grt. De bij nieuwbouw geÔnstalleerde motor is een 1 x 5 Cilinder B&W Burmeister & Wain Smit. Vermogen 650 apk. = 478 kW. De Zeesleper is op 28-06-1939 te watergelaten en gedoopt in ''HUDSON''.

1940, Hudson gewijzigd in W.02 Royal Navy, London (rescue tug section). Tijdens de tweede wereldoorlog in dienst van de Geallieerde heeft de HUDSON samen met haar bemanning, tal van opmerkelijke prestaties geleverd, zij werd onder meer ingezet tijdens de invasie van NormandiÎ, en er werden caissons bestemd voor kunstmatige havens voor landingen naar NormandiÎ gesleept, en er werden talloze bergings- en reddingsoperaties uitgevoerd.

Na de oorlog in 1946 kwam het schip terug als HUDSON PEUJ. bij de eerste eigenaar L.Smit & Co's, onder deze naam werd het schip veelvuldig overal in de wereld ingezet, zo sleepte het schip pontons naar Ierland, tinbaggermolens naar IndonesiÎ, en veerboten naar JoegoslaviÎ en BraziliÎ.

In 1962 werd er een nieuwe HUDSON besteld waaraan (onze) HUDSON haar naam afstond. In 1963 behoorde de EBRO (nu ex HUDSON) tot de kleinste schepen en wilde de rederij het schip niet meer hebben.

17-02-1963 is de naam veranderd in EBRO (2) PDUN van dezelfde maatschappij, L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V. te Rotterdam. In 1963 werd het schip van de vloot van Smit Internationale afgevoerd en aan sloperij ''HOLLAND'' in Hendrik Ido Ambacht verkocht voor de sloop.

28-05-1964, de HUDSON werd niet gesloopt maar nadat de motor B&W uit het schip was verwijderd, werd het casco verkocht aan fabrikant van schilferijs voor de visserij eerst voor D.de Jager te Stellendam, deze heeft het schip verbouwd tot ijsfabriek ''JOHAN-DIRK'' met het Brandmerk 12038 Z Rott. 1965, gestationeerd te Stellendam.

In 1977 werd het schip verkocht aan H. Tanis die het schip omdoopte als ''ELIZABETH'' en ook gebruikte om schilferijs te produceren. Het schip heeft hier tot 1988 dienst gedaan als ijsfabriek, en toen dreigde het schip echter uiteindelijk opnieuw naar de sloop te gaan.

1989, aangekocht door Stolk's Handelsonderneming B.V. Hendrik Ido Ambacht.

Dhr. P.S. Nijs met andere enthousiastelingen, heeft er voor gezorgd, dat het bijzondere schip, inmiddels historisch geworden vaartuig werd behouden, bijzonder was dat het de enige zeesleper in Nederland is van voor de oorlog. Vervolgens werd de Stichting ''Help de Hudson'' opgericht. De inzet was om het schip een nieuw leven te geven. 15-02-1993, de Stichting is officieel eigenaar van de HUDSON. In de daaropvolgende jaren is er enorm veel herstelwerk verricht, de HUDSON zou zoveel mogelijk in authentieke staat worden teruggebracht. En dat is na vele jaren noeste arbeid door de vele vrijwilligers en bedrijven goed gekomen, het schip is mooi en goed gerestaureerd.

Op 25 januari 2004 is de HUDSON in Vlaardingen officieel geopend als museum.

Hudson Hudson

De Motor, De Stichting vond dit altijd al een gemis en werd uitgekeken naar een vervangende motor voor de zeesleper HUDSON.

Dit is uiteindelijk gelukt en de nu 53 jaar jonge Hollandse INDUSTRIE dieselmotor afkomstig uit de ''WIRON V'' IJM 208 staat op de plaatst van de vroegere B&W. In oktober 2002 werd de 200 pk INDUSTRIE vervangen door een Caterpillar, en werd de motor voor een symbolische bedrag gekocht door de stichting ''Help de Hudson''.

De INDUSTRIE is door Machinefabriek Padmos te Stellendam geÔnstalleerd. De INDUSTRIE 4VD6A, motornummer 3493, kostprijs in 1951 fl. 70.319,= heeft reeds 50 jaar dienst gedaan, De motor is op 10-11-1951 afgeleverd aan H.Hinnes te Wieringen en was besteld door de scheepwerf Fa. Boot te Woubrugge. De INDUSTRIE heeft nu een ''museale'' functie en de ''HUDSON'' zal een drijvend museum blijven.

Hudson Hudson

2004. Inmiddels is de HUDSON weer zoveel mogelijk in authentieke staat hersteld. En heeft het schip bovendien een exclusieve museale functie gekregen. Het schip bied jong en oud de kans om te ervaren wat de dagelijkse gang van zaken aan boord was . Daarnaast zullen ook de heldendaden die de bemanning tijdens de Tweede Wereld oorlog heeft verricht op originele wijze worden geÎxposeerd.

Aan boord van de Hudson gaan de verhalen van ''Wilde Ben" , ''De Baklap'' en ''Ome Ben'' weer leven. Wat het schip wel heel bijzonder maakt, is de mobiliteit van de Hudson. Het museumschip kan op veel plaatsen aanmeren, en dat kan interessant zijn tijdens havendagen, museaweekenden, ect. . Tevens wordt de mogelijkheid geboden voor kleine gezelschappen om de Hudson te huren voor speciale gelegenheden.

Een bezoek aan de ''HUDSON'' is zeker de moeite waard !!.

Website HUDSON : www.museumschip-hudson.net
Website Machinefabriek Padmos : www.padmos.nl

Hudson
Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 4VD6A
vermogen : 200 e.p.k.
soort : 4 cilinder
omw./min. : 330
bouwjaar : 1951
motornr. : 3493
aflever datum : 10-11-1951
Hudson Hudson Hudson