De Slenk

"DE SLENK" YE 128

Slenk
Geschiedenis schip, Bouwjaar 1914. Onder bouwnummer 102 op scheepswerf "Vooruit" van C. Stapel te Enkhuizen gebouwd voor oester"baron" C. D. Klos te Yerseke die het onder de naam "De Slenk" met visserijnummer YE 128 in januari 1915 in de vaart bracht. De afmetingen van het schip zijn, 15.00 L x 4,40 Br x 1,85 dg De Slenk heeft voor verschillende firma's en onder vele schippers tot 1963 in de oester visserij gevaren. In 1963 is het schip gemoderniseerd (de huidige INDUSTRIE werd toen geplaatst) met de bedoeling het wederom in de oestervisserij in te zetten. Echter de winter van 1963 was zo streng dat bijna alle oesters doodgevroren zijn en de oester visserij vanuit Yerseke zo goed als verleden tijd was.

Slenk
De Slenk is hierna alleen nog ingezet als wachtschip op mosselpercelen om stroperij tegen te gaan. In 1972 werd het schip uit de visserij gekocht door A.B. v.d. Ven. Deze purist in hart en nieren heeft in de jaren daarna met hulp van anderen het schip in bijna oorspronkelijke staat terug gebracht. In 1998 hebben wij zijn aandeel overgenomen en zijn toen begonnen met een grondige opknapbeurt van de motor. In 2001 zijn wij volledig eigenaar geworden. In 2003 is de stalen roerconstructie vervangen door een origineel houten roer. Het resultaat is dat het schip er nu uitwendig net zo uit ziet als bij oplevering in 1914. Het schip is ingeschreven in het register varende monumenten onder nummer 179. De Slenk heeft een vaste ligplaats in de Museum (Hout) haven te Goes.

Slenk Slenk

Type schip motormosselaak : zoals de naam al aangeeft gebouwd met een motor ( climax 40 pk) maar wel met een onderwaterschip dat het mogelijk maakt goed tot zeer goed te zeilen. Het onderwaterschip is afgeleid van het ontwerp van een lemmeraak. Deze twee gegevens samenvoegend blijkt dus wel dat dit een type schip is dat gebouwd werd tussen twee tijdperken in dus lopend op twee poten Zeil en Motor. Naarmate de leeftijd van het schip vorderde werd het steeds meer motor tot dat op een bepaald moment de mast gereduceerd werd tot stomp en er zelfs een stuurkotje geplaatst werd.

Geschiedenis motor : De INDUSTRIE 2D4 is gebouwd en geleverd op 01-07-1953 en geplaatst in de "TH 3" van de gebroeders Baay te Tholen. In 1963 is deze motor in "De Slenk" ingebouwd. Vanaf 1972 heeft het onderhoud zich beperkt tot olie bijvullen en waar nodig symptoom bestrijding. In 1998 is begonnen met een gedeeltelijke revisie ( zuigerveren, klepgeleiders, verstuivers, brandstofpompen, en een krukaslager). Nu 2003, voldoet de INDUSTRIE naar volle tevredenheid.

27 december 2006
Erik en Tanja de Ruiter uit Vlissingen hebben DE SLENK verkocht de nieuwe eigenaren zijn geworden Jaap en Klazina Littooij te Wilhelminadorp. De INDUSTRIE draait naar volle tevredenheid maar hebben toch besloten de INDUSTRIE uit het schip te halen. Er is gekozen voor een kleinere moderne motor i.v.m. bedieningsgemak en gewichtsbesparing. Maar de INDUSTRIE krijgt een volgend leven, hij wordt opnieuw in een Luxe Motor geïnstalleerd.
Hierover later meer.

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 2D4
vermogen : 60 e.p.k.
soort : 2 cilinder
omw./min. : 600
bouwjaar : 1953
motornr. : 4030
aflever datum : 01-07-1953
Slenk Slenk Slenk Slenk