Arie V

Luxe Motor "ARIE-V", EX. "MARIA", "AMBULANT"

De luxe motor is gebouwd bij de NV. Scheepsbouwwerven v/h firma D. BOOT te Alphen aan den Rijn. Bouwjaar 1925, bouwnummer 811.

ariev ariev ariev

Opdrachtgever voor de nieuwbouw luxe motor, Dhr L. Meeusen uit Sas van Gent.

Het is een zogenaamde Luxe-Motor en dus als motorschip gebouwd.

De afmetingen van het schip zijn 40,00 L, x 6,53 Br. X 2,24.Dg.
Laadvermogen ...?... ton.

Bij de nieuwbouw geïnstalleerde motor was een INDUSTRIE type 2IB9, 120 PK. Deze motor is geleverd (volgens register geleverde motoren) op 26-11-1925 aan dhr. L. Meeusen te Rotterdam.

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 2IB9
vermogen : 120 p.k.
soort : 2 cilinder
omw./min. : 400
bouwjaar : 1928
motornr. : 605
afleverdatum : 26-11-1925

De luxe motor is in 1926 te water gelaten en gedoopt in "MARIA".

De huidige afmetingen zijn 49,44 L x 6,53 Br x 2,24 Dg, Oorspronkelijk was ze echter slecht 40 m Lang. De verlenging is nog in de klinktijd gebeurd met een goed oog voor het behoud van de zeeglijn. Er is namelijk niets van terug te vinden.

Later toen de verhoogde den met schuifluiken zijn geplaatst, is ook het kalf-dek gelegd waardoor ze nu 436 ton meet.

In 1954 is ze gehermotoriseerd en is de INDUSTRIE 2IB9 is na 30 dienstjaren vervangen door zijn grotere broer van het type D, INDUSTRIE 6D6 300/330 pk, motornummer 4092. Het is een motor met één draairichting en een Kuipers omkeerkoppeling 1:1. Verder bestaat de voortstuwingstrein uit een conventionele vetgesmeerde schroefas met een vierblad Ostermann schroef. Zeker voor die tijd was 300 pk erg veel vermogen voor een schip met deze afmetingen. Tot op de dag van vandaag doet de INDUSTRIE nog dagelijks trouw haar dienst.

ariev ariev

Tussen het type IB en D-motoren was nog het type VD deze was toen aan het eind van de productie periode. De laatste VD is geplaatst in 1957. De D-motoren produktie is gestart in 1944, de derde motor werd geplaatst in 1947, 1948 toen kwam het type D goed in de markt. Er zouden er nog vele volgen !!. Het type zoals geïnstalleerd is nr. 92 uit de nieuwe serie van nieuwe serie D-motoren.

Het schip voer vanaf 1962 voor Dhr. P.Meeuwsen te Rotterdam, die haar rond 1970 onderbracht bij Rederij Maria CV. In 1974 werd ze als "SEMPER SPERA" verkocht aan Dhr. G.Hartman uit Zwolle. Vanaf eind 1980 voer ze als "AMBULANT" voor Dhr. M v.d. Weelden.

ariev ariev

2 April 2006. Dhr. A.P.Volker & Mevr. M.C.Jorritsma zijn de nieuwe eigenaar geworden van de Luxe motor, herdoopt in "ARIE V".
3 April 2006 het schip is overgevaren van Werkendam naar Zwolle. De nieuwe thuishaven van Dhr A. Volker is Zwolle.

"ARIE V" Registratie nr. 30.30026 teboekstelling ...?...

Okt. 2006 De ARIE-V vaart voor de CZB (coöperatieve zandschippers bond) de lading bestaat dus altijd uit bouwmaterialen. Voor mij betekend dat meestal grind of split. Volgende reis is echter schoon gebroken glas van Fijnaart naar Maastricht.

Omdat ik alleen vaar en de smering van de tuimelaars van den INDUSTRIE wil waarborgen heb ik boven elke cilinderkop een potje gemaakt met vier dunnen leidinkjes die naar de smeerpunten voeren.

Onlangs nog lag er een buurman langszij die bij het horen van de INDUSTRIE zei; "Op dat geluid heb ik vroeger zo lekker geslapen. Of die keer dat een collega languit aan dek ging liggen om door een van de patrijspoorten van de machine kamer naar binnen te kijken om al dat koper en open tuimelaars van de INDUSTRIE te bewonderen..."

De INDUSTRIE draait fantastisch en hoopt nog vele jaren van zijn diensten gebruik te maken.

ariev
Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 6D6
  niet omkeerbaar
omkeerkoppeling : Kuipers, type ...
vermogen : 300 p.k.
soort : 6 cilinder
omw./min. : 500
bouwjaar : 1955
motornr. : 4092
afleverdatum : 18-04-1955